הבוקר (יום ראשון 14.8.2011) הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית בסך של למעלה מ-145 מיליון ₪ נגד סלקום, בגין הפחתת מספר התווים בכל מקטע לחיוב של הודעות הטקסט (sms) בעברית, רוסית, ערבית ואנגלית, אשר גרמה לחיובי יתר בחשבונות מנוייה
הבוקר הוגשה לבית המשפט המחוזי בפתח תקווה, בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד סלקום, בטענה כי זו הפרה את התחייבותה לחייב את לקוחותיה במשלוח הודעות טקסט על פי מקטעים באורך של 70 תווים בעברית, רוסית וערבית ו-160 תווים באנגלית.
לטענת התובעים, משה דרורי ואלינור ביטון, המיוצגים ע"י עוה"ד רענן בשן ובת-חן פארי סבאג משרד עוה"ד רענן בשן ושות', סלקום הטעתה אותם ואת יתר מנוייה והפרה את התחייבותה כלפיהם, בכך שהפחיתה את מספר התווים בכל מקטע לחיוב. בשל קיצור אורך המקטעים, כל הודעת טקסט פוצלה למספר גדול יותר של מקטעים, וכך חוייבו המנויים על משלוח מקטעים עודפים.
כידוע, הצרכן מחוייב במשלוח הודעות טקסט לפי מספר התווים שבהודעה. התווים כוללים אותיות, רווחים וסימני פיסוק. ככל שבהודעה נכלל מספר רב יותר של תווים, כך מפוצלת ההודעה למספר גדול יותר של מקטעים, שעל כל אחד מהם מחוייב הצרכן.
על פי הנטען בבקשה, בהסכמי ההתקשרות עם מנוייה ובאתר האינטרנט שלה, מתחייבת סלקום למנות כל 70 תווים בעברית, רוסית וערבית וכן, 160 תווים באנגלית, כמקטע אחד לחיוב. ברם, היא מפרה את התחייבותה ובפועל, מקצרת את אורך המקטעים ב- 3-10 תווים.
כעולה מהבקשה, הודעת טקסט בעברית, המונה, למשל 135 תווים, אשר אמורה להיות מחוייבת כמשלוח 2 מקטעים, מחוייבת בפועל כמשלוח 3 מקטעים. באופן דומה, הודעת טקסט באנגלית, המונה 310 תווים, אשר אמורה להיות מחוייבת כ-2 מקטעים, מחוייבת בפועל כ-3 מקטעים.
כך, מחייבת סלקום את מנוייה במשלוח הודעות עודפות, ומעשירה את כיסה בסכומים שהצטברו למיליונים רבים.
זאת ועוד, נטען בבקשה, כי בשל קיצור אורך המקטעים, גורמת סלקום ללקוחותיה לנצל מהר יותר את חבילות הודעות הטקסט שברשותם, לחרוג מהחבילות ולשלם תעריף גבוה יותר לכל הודעה שבחריגה ואף לרכוש חבילות הודעות טקסט גדולות ויקרות יותר, שכלל אינן נחוצות להם.
לדברי עוה"ד רענן בשן, אנו עדים פעם נוספת למקרה בו גוף מסחרי גדול ורב עוצמה, שם לו למטרה להגדיל את הכנסותיו באמצעות הפרת התחייבותו כלפיו צרכניו, הטעייתם והצגת מצגי שווא כלפיהם, תוך שהוא משית עליהם חיובים כספיים שלא כדין וגורם להם לנזקים.
חיובים אלו מושתים על הצרכן התמים, ללא ידיעתו, תוך מרמה, הטעייה, הצגת מצגי שווא ופגיעה קשה באוטונומיית הרצון שלו ותוך הפרה חמורה התחייבותו כלפיו. לדבריו, מדובר במקרה מובהק של ניצול צרכנים, אשר למיגורו נחקק חוק התובענות הייצוגיות.
כאמור, הבקשה לאישור התביעה נגד סלקום הוגשה היום, והחלטת בית המשפט תינתן בה רק לאחר קבלת תגובת סלקום.