העסק שלכם מוכר חולצות או מזון? מוצרי סלולר או אביזרי ספורט? לא משנה מה אתם מוכרים בעסק שלכם, דבר אחד משותף לעסקים שונים – חנויות וחללים מסחריים בהם מתנהלת הפעילות של העסק. עיצוב מסחרי, בו מתמחה מעצב הפנים רוני בארי, רלוונטי מאוד עבור החלל המסחרי של העסק שלכם, ויש לו השפעה ישירה על הביצועים והמכירות. 

קרדיט תמונה: PIXABAY
קרדיט תמונה: PIXABAY

עיצוב מסחרי

עיצוב מסחרי הוא אחד התחומים בעיצוב הפנים. מעצב פנים שמתמחה בעיצוב מסחרי, עוסק בעיצוב של חנויות או עיצוב חללים מסחריים. עיצוב של מקומות אלו הוא שונה מהעבודה שמזוהה בעיקר עם מעצבי הפנים, עיצוב של בתים ודירות. עיצוב מסחרי משפיע על הנראות החזותית של העסק, גם מבחינה פנימית, כלומר מה שהלקוחות רואים וגם מבחינה חיצונית, כלומר מה שאנשים מבחוץ שעשויים להיות לקוחות פוטנציאליים יראו. עיצוב חנויות או חללים מסחריים, כחלק מהעיצוב המסחרי, קובע מספר דברים. בעיצובים הללו יקבעו הצבעים הדומיננטיים בחנות, הרהיטים השונים שיהיו בחלל והסוגים השונים שלהם, תאורה ופרטים נוספים. כל אלו ישפיעו על ההוואי שמתקבל בחלל המסחרי. אם תדמיינו למשל חנות שאתם מכירים ותנסו לחשוב מה היה קורה לו הצבעים בתוכה היו שונים, הרהיטים בתוכה היו שונים והתאורה בה היו שונים למשל, תוכלו להבין את מידת ההשפעה של עיצוב מסחרי.

חשיבותו של העיצוב המסחרי

לעיצוב מסחרי יש חשיבות רבה מאוד בכל מה שקשור דווקא לביצועים של העסק. עסק מסחרי או חברה מסחרית, נמדדים בסופו של דבר בהכנסות. המטרה היא לייצר רווחים גבוהים, כלומר הכנסות גבוהות אל מול הוצאות פחותות. עיצוב מסחרי מאפשר הגדלה בהכנסות לטווח הארוך בעיקר. העיצוב משפיע באופן משמעותי על הצורה בה אנשים תופסים את החלל בו הם נמצאים. כך שלמשל, עיצוב חנויות סלולר יכול להשפיע על התחושה של הלקוח ולגרום לו להחליט האם הוא מעוניין לבצע את הרכישה בחנות בה הוא נמצא, או שמא הוא מעדיף לעבור לחנות אחרת. חנות כזאת שתהיה מעוצבת באופן אסתטי, מסודר, כזה שיציג את המגוון והשפע של הסחורה הסלולרית שיש לחנות להציע, תמשוך יותר לקוחות ותאפשר הכנסות. זאת אל מול חנות שתעוצב בצורה שלא תהיה אטרקטיבית מספיק ותרחיק לקוחות.

אילו מקומות ניתן לעצב כך?

באופן עקרוני, אפשר לעצב כל חלל מסחרי באמצעות עיצוב מסחרי. עיצוב חנויות בגדים מתאפיין למשל בצבעים שמזוהים עם מותג הבגדים, בתאורה רחבה שמאפשרת ראיה ברורה של פרטי הלבוש השונים, בסידור מסוים של מוצרי הלבוש לפי קטגוריות ולפי מידות. גם חללים מסחריים שנראים לכם ככאלו שאין להם קשר לעיצוב, הם חללים שעוברים עיצוב מסחרי או שעיצוב מסחרי יכול לסייע להם. עיצוב קיוסקים, עיצוב חנות ירקות וגם עיצוב פיצוציה אלו עיצובים של חללים מסחריים שהם לא בהכרח החללים הטריוויאליים ביותר לעיצוב, אך יש להם הרבה מה להרוויח מכך.

שונה מעיצוב ביתי

ההבדל המרכזי בין העיצוב המסחרי לעיצוב הביתי הוא בכל הקשור למטרה של העיצוב ולרעיונות שעומדים מאחורי פעולות העיצוב השונות בהן מחליטים לנקוט מעצבי הפנים במהלך תהליכי העיצוב בהם הם לוקחים חלק. עוד שמעצבי פנים בבתים מעצבים בשביל התחושה של הלקוח ובשביל יצירת סביבה שתהיה נוחה עבורו לשהות ולמגורים, מעצבי פנים שעושים עיצוב מסחרי ינסו לעצב את החלל המסחרי בצורה בה החנות או העסק יוכלו לקבל שדרוג כתוצאה מעיצוב, שיבוא לידי ביטוי בכניסה של לקוחות אל החלל או שימור של לקוחות בבית העסק.

תהליך עבודה מעמיק

מעצב מסחרי לא מבצע את עבודת העיצוב שלו סתם ככה. לפני שהוא מתחיל בתכנון העיצוב, הוא מבצע מחקר מקדים ומבין מה הדברים החשובים ביותר לחלל מסחרי שהוא מעניין לעצב בצורה מסוימת. עיצוב מסעדות או עיצוב בתי קפה, יצריכו תהליך עבודה שונה ומחקר מקדים מותאם, שיהיו נבדלים מאשר תהליך העיצוב והמחקר של עיצוב חנות מתחום הטכנולוגיה למשל.

ערך מוסף לעסק

עיצוב מסחרי לא אמור רק להיות סימון וי על עיצוב לעסק. עיצוב זה אמור לתת ערך מוסף לעסק שלכם, שיבוא לידי ביטוי גם מבחינה כלכלית. רוני בארי הוא מעצב פנים שמתמחה בעיצוב פנים לחללים מסחריים שונים ומגוונים, ובעל ניסיון, מיומנויות שונות וידע בתחום.