ההתייחסות לכסף עברה אבולוציה והתפתחות לאורך שנים רבות, החל משמירה על כסף תחת המזרון ובכספת אישית, במשך בניהול תכניות חיסכון בבנק ועד להבנה כי צמיחה אמיתית של הכסף מתבצעת באמצעות השקעות וגריפת תשואה להגדלה של סכום הכסף וערכו גם יחד.

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

יחד עם זאת, השקעות בטוחות ומיצוי פוטנציאל תשואה אינן מוצר מדף או פעולה בסגנון עשה זאת בעצמך למי שאינו מביא את הידע והכלים הנדרשים, וליווי מקצועי של בעלי מומחיות מתאימה בשוק ההון, נדרש לאורך כל הדרך.

על בורסה ואפיקי השקעה

הבורסה לניירות ערך היא זירת מסחר מפוקחת, המחברת בין חברות, תאגידים ומוסדות ממשלתיים, המבקשים לגייס הון מן הציבור לצרכי מלוות ופיתוח, לבין בעלי הון המעוניינים להעמיד אותו לטובת החברות והגופים הללו, במטרה לגרוף תשואה עם עליית שווי וערך החברות הללו בשוק.

כבר מן ההגדרה האמורה ניתן להבין, כי הרווח והתשואה הללו, מותנים בגידול בשווי הגוף/הארגון שזכה לגייס את ההון ולעשות בו שימוש, אולם במידה וחרף התחזיות לצמיחה, אותו גוף יציג דווקא ירידת שווי, זו תבוא לידי ביטוי ותביא לצניחת שווי המניה ואובדן ההון המושקע.

הבורסה לניירות ערך זוכה לפיקוח ממשלתי מחמיר, והחברות הנסחרות בה נדרשות לעמוד בשורת תקנות והתנהלות, אשר מבטיחות למשקיעים שקיפות וחשיפת מידע לצד התנהלות אחראית. בין המוצרים הניתנים למסחר ולהשקעה בבורסה מוכר אפיק ההשקעה במניות. הנפקת מניות היא דרך לגיוס הון מן הציבור, באמצעות הפיכת המשקיעים לשותפים בחברה הנסחרת, ביחס להיקף ההשקעה שלהם. השותפות האמורה מתייחסת בעיקרה לשותפות כלכלית, ולזכות לחלוקת רווחים על פי היקף ושווי המניות, ולא לניהול פעיל או מעורבות בהתנהלות החברה. שווי מניות של חברה עשוי להיות מושפע מגורמים רבים, הנוגעים הן להתנהלות החברה ולתחרותיות בשוק, והן לגורמים חיצוניים עליהם אין לחברה או למשקיע השפעה.  

לצד הללו ניתן למצא אפיקים נוספים דוגמת אגרות חוב ממשלתיות, אגרות חוב פרטיות, קרנות השקעה בנדל"ן, בטכנולוגיה ואפיקים נוספים.

מי שמתקשה להתמצא במושגים הרבים, להבין את הפוטנציאל והסיכונים, או פשוט לא מעוניין לנתח את הקשר בין שווי המניה של חברת התרופות המבטיחה למלחמה באירופה, מוטב לו להסתייע בניהול ההון וההשקעות באמצעות גורם מקצועי.

ניהול תיקי השקעות בחברת השקעות

מנהל תיק השקעות, עצמאי ופרטי או באמצעות חברת השקעות, הוא בעל מקצוע מוסמך לניהול השקעות בעבור לקוחות, אשר מביא הסמכה מקצועית לצד התנסות מעשית, וכפוף לחוקים ולאתיקה מחמירה, שמבטיחים את הצבת האינטרס של הלקוחות כראשון במעלה.

מנהל תיק השקעות לא יגזור כל שכר או תגמול מן החברות או הגופים אליה ינתב את השקעות הלקוחות, ושכרו משולם במודל אשר משלב תגמול קבוע ובטוח הנקבע באחוזים ביחס להיקף התיק,  לצד נגזרת של הצלחותיו.

בחירה ביועץ השקעות ובבית השקעות תביא בחשבון את עלויות ניהול התיק, אולם חשוב מכך, תבחן את ביצועי בית ההשקעות האמור לאורך שנים (מידע המחויב בחשיפה ושקיפות על פי חוק), את מדיניות ההשקעות, האפיקים והיקפי הסיכון המאפיינים אותם, לצד התאמה מלאה לצרכי הלקוח, היקף ההון ומטרות ההשקעה, זמן ההשקעה הצפוי והצורף בנזילות ההון.

ניתן למצוא בתי השקעות המביאים התמחות בהשקעות נדל"ן, השקעות בחקלאות, השקעות בהייטק ובטכנולוגיה, השקעות סולידיות באגרות חוב ממשלתיות ועוד.

מלבד המדיניות האמורה, הידע והניסיון, בית השקעות מוביל עוסק ללא הרף בפיתוח ובשימוש בכלים ובטכנולוגיות, המאפשרים לו נגישות למידע רב, ניתוח אירועים ובניית תחזיות מדויקות ככל הניתן, לניתוב השקעות בטוחות ובעלות פוטנציאל תשואה מבטיח.

 

ההתייחסות לכסף עברה אבולוציה והתפתחות לאורך שנים רבות, החל משמירה על כסף תחת המזרון ובכספת אישית, במשך בניהול תכניות חיסכון בבנק ועד להבנה כי צמיחה אמיתית של הכסף מתבצעת באמצעות השקעות וגריפת תשואה להגדלה של סכום הכסף וערכו גם יחד.