הפרעת קשב וריכוז היא תופעה נוירולוגית המשפיעה על יכולת הריכוז, והקשב, זאת לצד מקרים הסובלים גם מבעיה של היפראקטיביות. כיום מבינים שלא מדובר בהפרעת פסיכולוגית, והטיפול בהפרעה הינו בהפחתת הסימפטומים עם פתרונות שמותאמים אישית לכל אחד.

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

 

שיטות טיפול מרכזיות להפרעת קשב וריכוז

בימינו מבינים כי המפתח לטיפול יעיל בהפרעת קשב וריכוז הוא שילוב של תרופות, טיפול התנהגותי-פסיכולוגי ושיטות נוספות, שמטרתן להקל על התסמינים ולאפשר ללוקים בהפרעה לתפקד בצורה מיטבית בלימודים, בעבודה ובחיי היומיום.

  • הדרכה והכוונה- הדרכה והעשרה אינסטרומנטלית הן שיטות המספקות ללוקים בהפרעה כלים להתמודדות עם התסמינים היומיומיים. טיפול זה מלמד את המטופלים כיצד לבלום את האימפולסיביות, לשפר את יכולות עיבוד המידע, ולפתח טכניקות לניהול זמן ומשימות. טיפולים אלו חיוניים במיוחד בשיפור תפקודם של הלוקים בהפרעת קשב וריכוז בתחומים כמו חינוך, עבודה וחיי משפחה.
  • טיפול תרופתי- תרופות להפרעת קשב נחשבות כיום לרכיב משמעותי בתהליך ההתמודדות. תרופות ממריצות הן הנפוצות ביותר ומשפיעות על מערכת העצבים המרכזית. בין התרופות הממריצות ניתן למצוא את ריטלין (Ritalin), קונצרטה (Concerta), אדרל (Adderall), ופוקלין (Focalin). תרופות אלו מגבירות את רמת הדופמין במוח, מה שמסייע בשיפור הריכוז והשליטה העצמית.

בנוסף, קיימות תרופות לא ממריצות כמו סטרטרה (Strattera) ממשפחת ה-SNRIs, שנמצאות בשימוש עבור מטופלים שלא מגיבים היטב לתרופות ממריצות.

שיטות טיפול נוספות

מעבר לטיפולים התרופתיים וההתנהגותיים, קיימות שיטות טיפול נוספות המסייעות בהתמודדות עם הפרעת קשב וריכוז. שיטת הביופידבק, לדוגמה, מאפשרת ללמד את המטופל כיצד לשלוט ברמת הריכוז והקשב שלו באמצעות ניטור תהליכים פיזיולוגיים והגברת המודעות העצמית לתגובות הגוף.

שיטות נוספות המסייעות לבעיית קשב וריכוז כוללות טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים (CBT) המסייעים לאנשים לפתח כלים לשיפור המיקוד ושינוי דפוסי חשיבה שמגבילים את יכולת התפקוד שלהם. בנוסף, אימון מוחי, שכולל תרגילים שמחזקים את יכולות הקשב והזיכרון, מסייע רבות לשיפור יכולות הלמידה והביצועים היום-יומיים.

שינויים תזונתיים מהווים גם הם חלק משמעותי בטיפול בהפרעה. צריכת מזונות עשירים באומגה 3 וחלבונים, כמו גם הימנעות מסוכר מעובד, תורמים לאיזון מצב הרוח ושיפור יכולות הקשב והריכוז. פעילות גופנית סדירה הוכחה כמועילה בהגברת הריכוז והשפעה חיובית על בריאות נפשית כללית.

בנוסף, תרגולי מיינדפולנס, המשלבים מדיטציות קצרות להגדלת המודעות לרגע, יכולים לסייע במיקוד ובשליטה על מחשבות מסיחות. שימוש בתוכנות ניהול זמן וטכנולוגיות לארגון משימות עוזר למשתמשים לעקוב אחרי משימות יומיומיות ולהפחית את העומס הקוגניטיבי. כל השיטות האלו מעניקות פתרונות נוספים לשיפור איכות החיים.