הוועדה לתוכניות מועדפות לדיור (ותמ"ל), החליטה לאשר היום (09.09.2020) את תכנית תמל/1018/א - מחנה צריפין מתחם 1.
מתחם מחנה צריפין הינו חטיבת קרקע בשטח של כ- 5000 דונם הנמצאת מערבית לכביש 44, ממזרח לעיר ראשון לציון, דרומית לדרך הרצוג וצפונית לכביש 4313. התכנית כוללת את שטח מחנות צריפין המתפנים ושטחים נוספים.
התכנית משתלבת בפיתוח המגורים בצפון באר יעקב ומשלימה אזורי תעסוקה קיימים הסמוכים לדרך 44. כמו כן, תתרום התוכנית להיקף ומיגוון היצע התעסוקה והמגורים של המועצה המקומית באר יעקב בהתאמה לתכנית השלד ותכנית המתאר של באר יעקב.
במסגרת התוכנית אושרו שינויים לתוכנית תמ"ל 1018 שאושרה בעבר. שינויים אלו כוללים הגדלת מספר יח"ד ל- 4,794, מתוכן 600 יח"ד מיוחד; הגדלת היקף השטחים הציבוריים הפתוחים, הגדלת זכויות הבנייה למבנים ומוסדות ציבור והגדלת זכויות למסחר.
ניכר, כי התוכנית במתכונתה הנוכחית מספקת מערך הסעות המונים יעיל ואיכותי, אשר מתאפשר לאור תכנון תוואי המטרו העובר בשטחי התכנית נוסף על הגדלת זכויות הבנייה הנגזרות ממנו.
התכנון כולל בתוכו יצירת מתחם מגורים אטרקטיבי לפלח תושבים רחב (ותיקים וזוגות צעירים), בהיקף של 3700 יח"ד, זאת לצד ה"בלוקים" העירוניים אשר נגזרים מרשת הדרכים של תכנית השלד בגודל משתנה / מקורב של 150/150 ובשטח של כ- 20 ד' כ"א.
הבינוי לגובה יישתלב עם בניה מרקמית, חניה תת קרקעית, שטחים פתוחים, ציבוריים ופרטיים לשימוש הדיירים ותושבי הסביבה.
כמו כן, מתוכננת רשת ירוקה משלימה שתקשר בין המתחמים / מבנים ומבני הציבור ברקמת שדרות, גנים ושבילים, תוך שילוב מבני ציבור קטנים מסוג גנים, מעונות גני משחק וכל צרכי החינוך היסודי, העל יסודי ומועדונים שימוקמו במרכז "בלוק" המגורים.
בנוסף, תביא התוכנית לידי מימוש של שדרה ירוקה. בכך, תאמץ התוכנית תוואי דרך קיים, כולל שוליו הירוקים והסבתו ל"דיאגונל" הרובעי- ציר פנים מתחמי המחבר בין המתחמים אל הפארק והמעטפת הירוקה וכן בנייה של ככר מרכזית - במפגש השדרות (דרך 8 השדרה הירוקה ה"דיאגונל" ודרך 3), שימור עצים, חורש ושדרות לשימוש מסחר בקומת הקרקע.
רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר תכנון ופרויקטים: "מדובר בתכנית משמעותית אשר מהווה חלק ממתווה לפינוי מחנה צריפין. התכנית נותנת מענה לביקושים הגבוהים למגורים במרכז הארץ ומציעה מתחם מגורים אטרקטיבי לפלח אוכלוסייה מגוון תוך עירוב שימושים. התכנון המחודש משתלב עם תכנון תוואי המטרו ומספק שילוב בין נגישות תחבורתית גבוהה באמצעות מערכות הסעת המונים ובין תכנון איכותי תוך ניצול יעיל של הקרקע".