תכנית מתחם 3 עוסקת בהקמת מתחם חדש למגורים לצד טיילות, פארקים עירוניים, שטחה של התכנית כ-393 דונם עם מערך עשיר ומגוון של קשרים בין העיר לים. התוכנית תכלול סה"כ כ-4,028 יח"ד, במגוון גדלים וצורות מגורים בהן מאות יחידות דיור בהישג יד ליצירת מגוון תושבים ועירוניות חיה לצד שטחים לתעסוקה (כ-29,000 מ"ר) ומסחר (כ-23,000 מ"ר) וכ-166.7 דונם פארקים עירוניים ושטחים פתוחים
תוכנית מתחם 2 עוסקת בהקמת מתחם חדש למגורים ובו כ-7,120 יח"ד, לצד כ-65,000 מ"ר למסחר, כ-147,000 מ"ר לתעסוקה וכ-87,000 מ"ר למלונאות ועוד שטחים למוסדות חינוך וציבור שיחבר בין המרקם העירוני הקיים והמתוכנן וייצר רצף עירוני חי ונגיש מוטה הולכי רגל עם דופן פעילה המורכבת ממסחר, מבני ציבור וכניסות למבני המגורים ועם רחובות מקבילים לים או ניצבים אליו שני המתחמים שוכנים במרכז רובע שדה דב', על שטח נמל התעופה שהתפנה
התוכניות שיזמה רשות מקרקעי ישראל בשיתוף עם עיריית תל אביב – יפו, להקמת המתחמים החדשים כוללות מגורים לצד מבנים למסחר, תעסוקה ומבני ציבור, מלונאות, טיילות, שבילי הולכי רגל ופארקים ושוכנות בצפון תל אביב לאורך רחוב אבן גבירול ובין הרחובות לוי אשכול, מרק שאגאל ותחנת הכח רידינג ומתפרשות על שטח כולל של כ-963 דונם.
היקפי הבניה בתוכנית מתחם 3 – צפון הרובע - כוללים כ-4,028 יח"ד בתמהיל דיור מגוון, כ-29,000 מ"ר לתעסוקה, כ-23,000 מ"ר למסחר, פארק ציבורי כ-154 דונם, שטח ציבורי פתוח כ-11 דונם, כיכר עירונית כ-430 מ"ר ועוד, מוסדות ציבור, דרכים ושבילי הליכה. הצפיפות הממוצעת בתחום התכנית היא כ-42 יח"ד לדונם נטו.
היקפי הבניה בתוכנית מתחם 2 – מרכז הרובע - כוללים כ-7,120 יח"ד בתמהיל דיור מגוון המתאים למגוון אוכלוסיות (כ-769,900 מ"ר בנוי) של מגרשים עירוניים סביב חצר משותפת בבנייה מרקמית עד 9 קומות אשר יוצרת דופן פעילה לרחוב ובנייה גבוהה של מגדלים בגובה משתנה של כ-18-20 קומות ושל 25-45 קומות. כמו כן כ-25% מיחידות הדיור תהינה קטנות; לצד המגורים יהיו כ-147,000 מ"ר לתעסוקה, כ-65,000 מ"ר למסחר, וכ-87,000 מ"ר למלונאות. הצפיפות הממוצעת בתחום התכנית היא כ-50 יח"ד לדונם נטו.
תכנית "צפון הרובע" הינה אחת משלוש תכניות לשכונות ברובע שדה דב המפרטות את תכנית המתאר המקומית לשדה דב (תא/4444) שאושרה ב-14.8.2020. עד כה אושרה תוכנית אחת מבין 3 השכונות המרכיבות את הרובע – היא תוכנית מתחם אשכול.
תכנית המתאר כוללת ברובע דב 16,000 יח"ד מהן 6,900 בדיור מכליל לרבות דיור להשכרה במחיר מופחת, דירות קטנות, דיור מוגן וכיוצ"ב.
תכנון השכונות החדשות מכוון למימוש מס' יעדים אשר נכללו בתכנית המתאר:
- חיבור המרקם הקיים והמתוכנן כך שייווצר רצף עירוני חי ונגיש מחוף הים לשכונות הקיימות והמתוכננות ממזרח.
- עירוב שימושים שיאפשר מגורים בהיקפים משמעותיים, תעסוקה, שטחי ציבור בנויים ופתוחים שיאפשרו רובע עירוני חיוני ונעים.
- יישום עקרונות פיתוח בר קיימא ורגישות סביבתית.
- יצירת מגוון דירות עבור מגוון אוכלוסיות.
הבינוי בשכונות מבוסס על מתחמים עירוניים היוצרים את מערך הרחובות והשטחים הפתוחים בתחום התכנון. המגרשים מורכבים משני טיפוסי מבנים: בנייה מרקמית מלווה רחוב בגובה של כ- 9 קומות ובנייה מגדלית בפיזור ובגובה של בין 40 -20 קומות.
הבינוי כולל מגוון יחידות דיור, במגוון גדלים וצורות מגורים וכן מאות יחידות דיור בהישג יד אשר חלקן שווק כבר בתכנית מתחם אשכול שהיוותה את השכונה הראשונה ברובע זה, וזאת מתוך ראייה שמגוון תושבים הינו אחד המרכיבים הנחוצים ליצירת עירוניות חיה.
אחד הפארקים המעניינים שיקומו הינו "פארק המסלול" בתוואי מסלול הטיסה שפעל בשדה התעופה שהיה קיים בעבר. לאורך פארק המסלול ממוקמים מבני הציבור של השכונה הצפונית, כך שהפארק יתגבש ויהווה לב קהילתי של השכונה.
בין השכונות לחוף הים ממוקם "הפארק החופי" - פארק רחב ידיים המהווה חלק מרצף חוף הים והשטחים הפתוחים שלאורכו. רצף זה מתווסף להמשכיות הפארקים וחופי הרחצה לאורך קו החוף של העיר והמחוז בכלל.
עוד כוללות התכניות רשת רחובות עירוניים, שבילים, ומעברים המקשרים בין הפארקים ובינם לבין רחוב אבן גבירול והשכונות שממזרח לו ויוצרים מערך עשיר ומגוון של קשרים בין העיר לים.
התכניות המוצעות מיישמות את מטרת התכנית המתארית להפחית את השימוש ברכב פרטי בתחומה, על ידי הגברת השימוש בתחבורה ציבורית, בשבילי אופניים והדגשת תנועת הולכי הרגל.
רחוב אבן גבירול המגיע ממרכז העיר וממשיך לכיוון צפון מהווה את עמוד השדרה של הרובע ברוחב 45 מ'. הרחוב כולל את תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה אשר נמסר השנה לידי נת"ע לקידום התוואי בפועל. ברחוב מתוכנן עירוב שימושים הכולל מגורים, מסחר, ותעסוקה. הפעילות לאורכו והשימושים מאפיינים את הרחוב במתכונתו החדשה כציר עירוני עיקרי בעיר משלוב מסחר מגורים תעסוקה ומלונאות.
ככלל תכנית המתאר התוותה את הראיה התכנונית מתוך הכרה בחשיבותו של הולך/ת הרגל בשכונה בין אם אלו התושבים או מבקרים וכתוצאה מכך תוכננו מדרכות רחבות נוחות ומוצלות בשילוב נתיבי אופניים ייעודיים במטרה לעודד תנועה בת קיימא ברחבי הרובע.
התכנית מיישמת את העקרונות לתכנון בר קיימא שהינם בסיס מחייב לתכנון המבנים והמרחב הציבורי בתחומה, כך תוכננו תשתיות הרובע כולו: הסתמכות על אנרגיה מתחדשת, ניהול מושכל של מי הנגר והותרת חלק משמעותי מהמגרשים כקרקע מחלחלת, תקני בניה ירוקה, מערכת אשפה פניאומטית, מערך לוגיסטי המבוסס על מרכז לוגיסטי מקומי (Last mile) לטובת הפצה ושינוע, בתי גידול גדולים לעצי הרחוב ועוד.
רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל "מברך על הפקדת שתי התכניות ברובע דב, ונרגש לראות את פירות עמלנו לאחר שנים רבות של עשייה ופינוי שדה התעופה. התכניות מציעות רובע אורבני ושוקק חיים שישלב בין כ- 11,150 יח"ד במגוון סוגים ותמהילי דיור, עסקים, מלונאות ומערכות תשתית מתקדמות שבבסיסן התייעלות אנרגטית. התכניות מציגות תכנון מהשורה הראשונה שיאפשר את הגברת האיכויות העירוניות בצפון העיר, תוך יצירת רצף עירוני בין השכונות הקיימות לרובע דב, חוף הים והעיר הרצליה בשילוב אמצעי תחבורת המונים ורשת דרכים להולכי רגל".
גילי טסלר, מנהלת התכנון במרחב תל אביב ברשות מקרקעי ישראל מברכת על ההחלטה להפקיד את התכנית. המאמצים המשותפים של העירייה ורמ"י בקידום בתכנון והפיתוח ברובע זה ובכלל מוכיחים את עצמם שוב ושוב. יצירת השכונה מהווה נדבך עירוני חשוב כחלק משלים ומקשר לאורך החוף המכיל היצע מגורים גדול ומגוון, וכן שטחים רבים פתוחים ובנויים לטובת הציבור."