21 ארגונים בדו״ח משותף על המצב בשטחים: ״מינוי סמוטריץ׳ מטשטש את הקו הירוק״, ״עלייה חדה באלימות המתנחלים״, ״הניסיון להפיכה משטרית בישראל קשור קשר הדוק להתנהלות בשטחים״.

דו״ח חדש חושף: כך סמוטריץ׳ מטשטש את הקו הירוק
דו״ח חדש חושף: כך סמוטריץ׳ מטשטש את הקו הירוק

הבוקר הושק דוח חדש שהוגש על ידי 21 ארגוני זכויות אדם בישראל (במקום – מתכננים למען זכויות תכנון; בצלם – מרכז המידע הישראלי לזכויות האדם בשטחים; גישה – מרכז לשמירה על הזכות לנוע; האגודה לזכויות האזרח בישראל; הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל; הורים נגד מעצרי ילדים; המוקד להגנת הפרט; הקרן למגיני זכויות אדם; זזים – קהילה פועלת; חקל – ברית להגנה על זכויות אדם; יש דין; לוחמים לשלום; מחסום ווטש; עיר עמים; עמק שווה; עקבות – המכון לחקר הסכסוך הישראלי-פלסטיני; רבנים למען זכויות אדם) ומפרט על מצב הכיבוש בגדה המערבית, רצועת עזה, ירושלים המזרחית, וישראל.

הדו״ח, חסר תקדים בהיקפו ומונה כ-21 ארגונים, מתייחס לכל הסוגיות הקשורות בסכסוך הישראלי - פלסטיני כולל בעזה, בירושלים, בגדה ואפילו על השפעות הסכסוך ו-״הכיבוש״ בתוך שטחי מדינת ישראל ומוצא בין השאר כי שנת 2023 הייתה שנת השיא באלימות המתנחלים וכי מינוי סמוטריץ׳ לתפקיד שר במשרד הביטחון יצר שינוי מבני אשר טשטש לחלוטין את הקו הירוק.

״בגדה המערבית״, נכתב בדו״ח, ״מתרחש מאז הקמת הממשלה ה-37 ובחסות המלחמה שינוי מבני מרחיק לכת של מעבר ממסגרת משפטית של כיבוש צבאי, הפועלת תחת מגבלות דיני הכיבוש, למשטר של סיפוח ואפרטהייד – שניהם אסורים על פי הדין הבינלאומי. הדבר נעשה באמצעות תהליך מואץ של העברת סמכויות נרחבות מידי המפקד הצבאי לידי גורמים אזרחיים הנשלטים באופן ישיר על ידי הממשלה״.

השינוי המבני הבולט ביותר, על פי מה שמעלה הדו״ח הוא מינוי השר סמוטריץ' לשר נוסף במשרד הביטחון – תפקיד שהומצא לראשונה לדרישתו ומייצר שינוי מבני משמעותי. ״סמכויות נרחבות הנוגעות לניהול החיים האזרחיים בגדה המערבית הועברו משר הביטחון לידי השר סמוטריץ' המוביל שינויים מבניים, משפטיים ובירוקרטיים בעלי משמעות עצומה במטרה לטשטש את הקו הירוק ולנרמל את השליטה הישראלית בגדה המערבית ואת חייהם של המתנחלים החיים בה״. נכתב בדו״ח.

עוד עוסק הדו״ח באלימות המתנחלים ועל פי נתוני הדו״ח, 2023 הייתה שנת שיא בתחום: ״יש להדגיש כי בה בעת חייהם של פלסטינים ממשיכים להיות מנוהלים בנפרד ובכוחניות תחת חוקי המשטר הצבאי. 2023 היתה שנת שיא מבחינת אלימות מתנחלים, היקפם וחומרתם: תועדו בה כ-1,200 אירועי אלימות, בהם פוגרומים בהשתתפות מאות ישראלים. בחסות המלחמה תועדה החמרה: מה-7.10 ועד סוף מאי 2024 נרשמו כ-900 תקיפות ולפחות 31 פלסטינים נהרגו בתקריות הקשורות לאלימות מתנחלים״.

בנוסף התייחסו בדו״ח למצב בתוך תחומי הקו הירוק ולהשפעות של ההפיכה המשטרית על מדיניות הסיפוח. כך נכתב: ״היוזמה להפיכה משטרית קשורה קשר הדוק לאג'נדה פוליטית שמקדמת סיפוח והעמקת האפרטהייד בשטחים הכבושים. קידום חזון זה תלוי בהגבלת כוחה של החברה האזרחית וצמצום – אם לא ניטרול – עצמאות בית המשפט. צמצום המרחב האזרחי פוגע ביכולת להתנגד ולבקר פרקטיקות כגון התעללות בעצורים, יצירת אסון הומנינטרי בעזה וסיפוח הגדה המערבית״.

לדוח המלא: https://occupationreport24.org.il/