מטרת המאמר היא להכיר את הטעויות שרוב האנשים עושים בבואם להתמודד עם המשימה המורכבת של פינוי דירה של אדם אהוב שנפטר. נסביר כיצד ניתן לזהות מראש את הטעויות הללו ונציע דרכים אופרטיביות להימנע מהן

כלים
קרדיט תמונה קנבה
קרדיט תמונה קנבה


פינוי תכולת דירה של קרוב משפחה אהוב שעבר מן העולם עלול להיות אחת המשימות המתישות ביותר מבחינה מנטלית ופיזית. הקושי בהתמודדות עם האבל מקשה ומסרבל מאוד את תהליך פינוי הדירה וברוב המקרים גורם לנו לקבל החלטות בחיפזון ובהיסח דעת, ואלו עלולות להוביל לטעויות מצערות. על מנת לצלוח תקופה קשה וורכבת זו, נציג 10 טעויות נפוצות שאנשים עושים בעת פינוי דירה לאחר אובדן - וחשוב לא פחות, כיצד להימנע מהן.

1. ניסיון לזרז את התהליך של פינוי תכולת הדירה

הנטל הרגשי של מיון חפציו של קרוב משפחה שעבר מן העולם הוא תמיד עצום, ולכן רובנו ניגש למלאכה הזו עם רצון להתחיל ולסיים אותה מהר ככל האפשר. האצת התהליך של מיון החפצים כמעט תמיד יביא להחמצה של פריטים סנטימנטליים, של מסמכים חשובים או קבלת החלטות לקויה לגבי חפצים יקרי ערך. אגב, בדיוק מטעות זו מרוויח מי שקונה תכולת דירה האופן מקצועי, ברוב המקרים, החיפזון משאיר אצל העסקנים הללו פריטים רבים בעלי ערך כספי רב.
מה לעשות במקום זאת? קחו את הזמן ואל תאיצו בעצמכם! במידת הצורך, חלקו את המשימה הגדולה של מיון ופינוי החפצים למשימות קטנות יותר הניתנות לניהול על פני מספר ימים. מדובר לא רק בעצה לוגיסטית, כיוון שמיון לעומק של הפריטים ללא ספק גם יעזור לכם לעבד את הרגשות המציפים אתכם, ויקל את ההתמודדות עם האבל, תוך שאתם מקבלים החלטה שקולה מה לעשות עם כל פריט ופריט (שמירה, תרומה או השלכה).

2. ביצוע המשימה לבד – ללא בקשת עזרה

רוב האנשים מאמינים שהם יכולים להתמודד עם תהליך פינוי תכולת הדירה לבד רק כדי לגלות בדרך הקשה שמדובר על מלאכה סיזיפית שעלולה להכריע אותם בקלות הן מהבחינה הפיסית והן מהבחינה הנפשית. אגב, הניסיון לעשות הכל בעצמכם עלול להוביל לא רק לשחיקה מהירה, אלא גם לפציעות העלולות להיגרם בעת העברת חפצים כבדים.
מה לעשות במקום זאת? בשלב ראשון מומלץ שלא להתבייש ולפנות לקרובי משפחה וחברים קרובים שיסייעו לכם בתהליך. אגב, שכר העבודה שלהם יכול להיות חפצים או פריטים מתכולת הדירה שאין לכם עוד צורך בהם. בשלב שני מומלץ לפנות לאנשי מקצוע מתחום פינוי תכולת דירה. שימוש מושכל בשירותי פינוי מקצועיים יכול להקל באופן משמעותי מהעומס מהוטל עליכם, וברוב המקרים הוא הכרחי. אנשי פינוי ירושות עיזבונות יודעים לארגן, לארוז ולהשליך ביעילות חפצים ופריטים רבים שאין להם עוד צורך בהם. כאן חשוב לנהוג בערניות גבוהה כיוון שאם הם נתקלים בפריטים יקרי ערך הם לא תמיד יטרחו לעדכן אתכם בכך.

3. השלכת חפצי ערך ופריטים סנטימנטליים בטעות

כיוון שפינוי דירה תמיד מלווה בחלונות זמן צפופים ולחץ רגשי לסיום מהיר של המלאכה, אנשים רבים נוטים להשליך בטעות פריטים יקרי ערך כמו תכשיטים, עתיקות, פריטי אספנות נדירים או נכסי ירושה משפחתיים. גם פריטים סנטימנטליים כמו תמונות או מכתבים עלולים להיות מושלכים לפח בהיסח הדעת.
מה לעשות במקום זאת? מקדישים זמן לבדיקה יסודית של כל קופסה, מגירה וארון. אם אינכם בטוח לגבי ערכם של פריטים מסוימים, תמיד ניתן להתייעץ עם שמאי או איש מקצוע.

4. קושי במיון ניירת אישית מסמכים חשובים

רובנו נוטים לערבב מסמכים משפטיים ופיננסיים עם חפצים אישיים במגירה אחת מבולגנת. בשיא הלחץ של פינוי הבית רוב האנשים נוטים שלא להשקיע זמן ומחשבה בהפרדת המסמכים הללו משאר הפריטים, וזורקים אותם לאשפה. קחו בחשבון שמסמכים כמו תעודות לידה, צוואות, שטרי רכוש, מסמכי ביטוח ודפי בנק הם חיוניים לניהול העיזבון או חלוקת הירושה.
מה לעשות במקום זאת? הקדישו זמן כדי לעבור על כל המסמכים והתיקים החשובים. השתמשו בתיקיות מסודרות כדי לסווג אותן לפי סוג (משפטי, פיננסי, אישי) והבטיחו שהן נשמרות. אם אינכם בטוחים אילו מסמכים נחוצים להסדר העיזבון או הצוואה, מומלץ להתייעץ עם עו"ד.

5. מעורבות משפחתית בתהליך פינוי תכולת הדירה

תהליך פינוי דירה של אדם שנפטר כמעט תמיד יהיה סיר לחץ משפחתי של רגשות, לחצים וקואליציות בין אחים. בעת פינוי דירה, חלק מבני המשפחה עשויים לקחת אחריות מבלי להתייעץ עם אחרים, מה שעלול להוביל לסכסוכים מרים. עיקר המתחים המשפחתיים מתרחשים בצומת בו פריטים וחפצים בעלי ערך סנטימנטלי או כספי נלקחים, נמסרים או נמכרים ללא הסכמה של כל האחים.
מה לעשות במקום זאת? לפני שמתחילים בתהליך הפינוי, עיבדו בצורה מתודית, צרו קשר עם כל בני המשפחה, נהלו רשימה מסודרת מי לוקח איזו פריט, או יצרו מנגנון המאפשר חלוקה הוגנת של חפצים יקרי ערך או סנטימנטליים. תקשורת פתוחה יכולה בהחלט למנוע אי הבנות ולהבטיח שאף אחד לא ירגישו תסכול לאורך התהליך.

6. חוסר ידע בדבר פריטי אספנות ועתיקות

אנשים רבים אינם מודעים לערך הפוטנציאלי של פריטים מסוימים בדירה, כגון יצירות אמנות, רהיטי וינטג', מטבעות, בולים או אפילו עיתונים וצעצועים ישנים. פריטים אלו עשויים לפעמים להיות בעלי סכומי כסף משמעותיים, והעברה שלהם לעסקני פינוי תכולת דירה . היא בבחינת בזבוז והפסד כספי משמעותי.
מה לעשות במקום זאת? אם נתקלתם בפריטים שנראים לכם בעלי ערך או ייחודיים, התייעצו עם שמאי או אספן מקצועי טרם שאתם מוכרים או תורמים אותם. גם פריטים שנראים לעין בלתי מיומנת כחסרי ערך או בלויים עשויים להיות נחשקים בשוק האספנות.

7. הערכת פחת של הזמן ומהמאמץ הנדרשים לפינוי הדירה

עבור רובנו, פינוי דירה עשוי להיראות כמו משימה פשוטה, אך לרוב זה לוקח הרבה יותר זמן מהצפוי. הערכת חוסר של היקף העבודה הנדרש ושל פרק הזמן הנדרש לפינוי עלול להוביל לתסכול ולקשיים, במיוחד אם אתם מלהטטים בין תחומי אחריות נוספים כמו עבודה או חיי משפחה.
מה לעשות במקום זאת? בזמן תכנון פינוי הדירה קחו בחשבון שני פקטורים מרכזיים: גודל הדירה וכמות החפצים. כמעט תמיד פינוי הדירה ייקח מספר ימים ולעיתים אפילו מספר שבועות. צרו לעצמכם ציר זמן המחולק לפי חדרים והזמן הנדרש לכל חדר.

8. תרומת פריטים מתכולת הדירה

הלחץ ותחושת הדוחק לסיים מהר ככל הניתן את המלאכה גורמים לרוב האנשים להשליך חפצים ופריטים שיכולים להועיל לאחרים. פריטים וחפצים לשימוש חוזר ולתרומה יכולים לכלול בגדים, רהיטים, כלי מטבח ואלקטרוניקה, והם גם מסייעים לאיכות הסביבה וגם עוזרים לאחרים שידם אינה משגת.
מה לעשות במקום זאת? משקיעים עוד מעט מחשבה לפני שמשליכים כל חפץ ובודקים אם מישהו אחר יכול ליהנות ממנו. ארגוני צדקה רבים אפילו יאספו רהיטים ומוצרי חשמל או פריטים ישירות מהדירה, ובכך יחסכו לכם זמן ומאמץ. ולזה יש להוסיף את תחושת הסיפוק שתרוויחו בידיעה שחפצים של אדם שאהבתם ממשיכים לאדם אחר הזקוק לעזרה.

9. חוסר תיעוד של פריטים שהושלכו או הועברו לתרומה

מבלי ליצור רשימות מדויקות המאפשרות מעקב אחר כל מה שהוצא מהדירה, אתם עלולים לאבד את חפצים חשובים או יקרי ערך. הדבר עלול לגרום ללא רק בלבול אלא גם למחלוקות חריפות בין בני המשפחה.
מה לעשות במקום זאת? נהלו רשימת מלאי מפורטת של פריטים שנמסרו, הושלכו, נתרמו או חולקו בין קרובי המשפחה, הדבר נכון בעיקר כאשר מדובר על חפצים יקרי ערך, מסמכים או פריטים שנדרשו ע"י בני משפחה ספציפיים.

10. התעלמות והדחקה ל קשיים רגשיים

המחיר הרגשי של פינוי דירה של קרוב משפחה אהוב יכול להיות עצום. יש אנשים שמתמקדים במשימת פינוי הבית בצורה כה אינטנסיבית, עד שהם מזניחים את הרווחה הרגשית שלהם, מה שעלול להוביל לסטרס בטווח הרחוק או לשחיקה רגשית.
מה לעשות במקום זאת? הכירו בעובדה שזה בסדר להרגיש עצב, חרדה או הלם במהלך פינוי תכולת הדירה. קחו הפסקות בעת הצורך, את תתביישו לקבל תמיכה מחברים או משפחה, או אפילו קבלת ייעוץ מקצועי ככל שהרגשות הופכים קשים מדי להתמודדות עימם לבד.

לסיכום,

פינוי דירה לאחר מות אדם אהוב הוא אף פעם לא קל, אך הימנעות מהטעויות נפוצות שהוצגו כאן עשויה להפוך את התהליך לחלק יותר ופחות מכביד מבחינה רגשית. הקדשת זמן למיון בקפידה של החפצים, מעורבות בני משפחה נוספים ולפנות לעזרה מקצועית במידת הצורך יכולים להבטיח שתצלחו את המשימה.