דירקטוריון חברת דואר ישראל אישר את הדוחות הכספיים לשנת 2010. מן הדוחות עולה כי חברת דואר ישראל רשמה הפסד כולל בשנה החולפת בסך של כ- 110 מיליוני ₪.
בהתאם להוראות הסכם פירעון הלוואות החברה למדינה (חשכ"ל) הנחה הדירקטוריון את סמנכ"ל הכספים של חברת דואר ישראל, הגב' טלי הובר, לעבור לדווח על פי כללי ה- IFRS.
הכנסות דואר ישראל בשנת 2010 הסתכמו ב-1.721 מיליארד ₪ (לעומת 1.653 מיליארד ₪ לשנת 2009) עם תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת של 106 מיליון ש"ח (לעומת תזרים חיובי של 111 מיליון ש"ח ב- 2009 לפי שיטת החישוב החדשה).
1,130 מיליון ₪ מכלל ההכנסות התקבלו ממשלוחי דואר בארץ ולחו"ל וזאת לעומת 1,126 מיליון ש"ח אשתקד ומהווים כ- 65% מכלל ההכנסות; 360 מיליון שקלים נוספים, שהם כ-20% מסך ההכנסות התקבלו מהפעילות העסקית של בנק הדואר.
שאר ההכנסות בגובה של כ-230 מיליון ₪ הינם משירותים נוספים, חדשים וותיקים, שהורחבו בהתאם לתוכנית האסטרטגית של החברה, בהמשך למדיניות הרחבת תמהיל המוצרים של החברה בעקבות התחרות בשוק הדואר.
בסמוך לכניסתו לתפקיד, בתחילת שנת 2011 עם הסיכום הראשוני ועדכון הגרעון של שנת 2010, הנחה יו"ר דירקטוריון דואר ישראל, ששי שילה, להיערך לצמצום ההוצאות ולהכנת תוכנית תקציבית ותכנית התייעלות פנימית . כמו כן הנחה יו"ר הדירקטוריון את הנהלת החברה לפעול להכנסת שירותים נוספים והגברת הפיתוח העיסקי ובראשה פיתוח בנק הדואר וכניסה לתחום התקשורת.
יו"ר הדירקטוריון, ששי שילה, שנענה לאתגר לעמוד בראש החברה, פועל בנחישות מאז מינויו לתפקיד, בסוף שנת 2010, לאישור תזכיר חוק בנק הדואר אותו מקדם שר התקשורת, ח"כ משה כחלון. הרחבת פעילות בנק הדואר עשויה להיות קרש הקפיצה של החברה להרחבת שירותים פיננסיים ובנקאיים לרווחת כלל אזרחי ישראל.
ששי שילה, יו"ר הדירקטוריון: "המהלכים האסטרטגיים שאנו מובילים יעצבו מחדש את דמותה של החברה ויבססו את איתנותה ומעמדה בפעילות הבנקאית הדוארית והלוגיסטית."
בחברה תולים תקוות רבות באישור תזכיר חוק בנק הדואר שהוגש על ידי שר התקשורת, ח"כ משה כחלון, לוועדת השרים לענייני חקיקה. הרחבת שירותי בנק הדואר יניבו שינוי באופי ובגודל תמהיל ההכנסות של החברה וישנו את כיוון גרף המאזן כלפי מעלה.
גם בשנת 2010 חברת דואר ישראל מאבדת נתחי שוק משמעותיים בתחום הדואר הכמותי (דברי הדואר הנשלחים ע"י החברות הגדולות), כתוצאה מהמגבלות הרגולטוריות אשר הוטלו עליה, ואשר אינן מאפשרות לה להתחרות בשאר החברות הפועלות בענף הדואר. הקלות בהגבלות אלו עשויות לאפשר לחברה להגדיל את הכנסותיה ולשמר לאורך זמן את השירות בפריפריה, שם המתחרים של דואר ישראל אינם מעוניינים לפעול.
למרות ההפסד שנרשם בשנת 2010, חברת הדואר ממשיכה להוביל קו של חדשנות ופעילות עסקית ופתחה רשת של 14 חנויות חדשניות דואר ברחבי הארץ, השיקה את שירות ה- iPost האינטרנטי, פתחה חנות מקוונת, מובילה פרוייקט לאומי של חלוקת ערכות מגן ומרחיבה את שירות הבסיס שלה ללא לאות. הכנסות אלו, שהולכות ועולות מדי שנה, מקטינות את ההפסדים ומייצרות אפיקי הכנסה נוספים.
מנכ"ל החברה, חיים אלמוזנינו: "הגשנו תוכנית מסודרת למשרדי האוצר והתקשורת הכוללת פיתרון כולל למצוקה הפיננסית של החברה. על פי המתווה שהוצע כל אחד מן הגורמים ייתן את חלקו להבראת החברה: משרד האוצר, משרד התקשורת החברה והעובדים". חברת הדואר מובילה לביצוע צעדי התייעלות מוחשיים שייעשו בשיתוף פעולה ובהכוונה של הרגולאטור (משרד התקשורת) ובסיוע מימוני של הבעלים (רשות החברות הממשלתיות ואגף התקציבים במשרד האוצר).
כמו כן, הדואר מנהל מגעים עם משרדי האוצר והתקשורת בנוגע לאישור להרחבת השירותים הקיימים לתחומי פעילות נוספים לשם הגדלת ההכנסות, כגון: בקשת רישיון ל- MVNO ועוד.
המעבר לדיווח על פי IFRS:
החברה קיבלה את אישור רשות החברות הממשלתיות לשינוי זה. בהתאם לכללים אלה נדרשת החברה להציג בדוחות הראשונים את כל התקופות, ממועד המעבר לראשונה ועד מועד הפרסום של הדוחות הראשונים על פי כללים אלה. כתוצאה מכך חושבו והוצגו מחדש כל הנתונים החל מתחילת 2008.ההערכות לדוחות על פי IFRS כללה: חישוב והצגת ההתחייבות האקטוארית, הערכת שווי לנכסי הנדל"ן של החברה ע"י חברות שמאות מוסמכות, הקצאת עלות רכישת פעילות בנק הדואר, סיווג ומדידה של השקעות בניירות ערך ועוד.