אין טבעי ומתבקש יותר מלדבר בעקבות חג הפסח על חרות, וזה בדיוק מה שאעשה היום אבל מנקודת מבט שונה במעט, כזאת שתכרוך יחד כמו בחיינו ממש, את החרות האישית עם זאת הכלכלית. כשאנו חושבים על חג הפסח, החרות היא אסוציאציה מיידית ובלתי נמנעת, כך בדיוק אנו קושרים כבר לא מעט שנים, ובצדק רב, בין הצלחה כלכלית ועולם ההי טק. וזה המקום לשאול – מה יש לאותן חברות טכנולוגיות מצליחות שמאפשר להן ייצור של עושר כה רב בזמן כה קצר?

כלים

כדי לענות על שאלה זו, בואו ונציץ אל תוך הדוחות הכספיים של החברות הללו, אבל דאגה, כמו שהבטחתי בתחילת הדברים, זה לא יהיה מאמר על כלכלה בלבד אלא על החרות הכלכלית והאישית כאחד, כאשר הדו"חות הכספיים יהיו לנו בעיקר מסגרת להתייחסות בהמשך.

בהתבוננות במאזני החברות הללו נגלה, כמו בכל מאזן עסקי אחר, מצד אחד נכסים ומצד שני התחייבויות. אבל עיון מעמיק יותר בעמודת הנכסים יפתיע מאד כל אדם שאינו בקיא בעולם החשבונאי. שימו לב - בעמודה זו אמנם נמצא נכסים רבים, אבל עד כמה שזה ישמע מוזר ובצדק, את הנכסים העיקריים של החברה לא תמיד נמצא שם שכן הם פשוט לא רשומים שם מלכתחילה.

הנכסים החשובים ביותר של חברות כמו גוגל ( ומיקרוסופט ודומיהן) הם ללא ספק איכות הניהול, חזון וראיית שוק, רמת ההון האנושי, נאמנות עובדים, חדשנות, ידע ייחודי וכד' – וכל אלו אינם מופיעים כלל בשום מאזן עסקי. תופעה זו ידועה היטב לכל מי שעוסק בנושא ויש לה הסברים משכנעים פחות או יותר וגם תומכים ומתנגדים רבים. אבל זה לא חשוב לעיניננו כלל, אלא רק השורה התחתונה. שמבהירה לנו שהנכסים החשובים ביותר של החברות המצליחות הללו הם למעשה נכסים בלתי מוחשיים שלא נמצא כלל במאזן.

נהפוך הוא, מרבית הנכסים שכן נמצא במאזנים של חברות אלו אינם הגורם וההסבר להצלחתן אלא הפירות והתוצאה של ההצלחה שתורגמו לקניין – בנינים, מכוניות ומזומנים ועוד, בעוד הנכסים שיצרו את העושר של החברות הללו נמצאים בעיקר בראשם של עובדי החברות - במידע ובתרבות הארגונית ואחרים שמניתי קודם – שהם נכסים בלתי מוחשיים וסמויים מן העין.

ואיך זה קשור אלינו, אתם שואלים ? הקשר פשוט ומיידי, מהות הנכסים האמיתיים זהה גם אצלנו !

אם כן לשם מה "עירבנו" את גוגל ומיקרוסופט בעניין ? כי כאלו אנחנו בני האדם, מוכנים לאמץ גישות ואופני פעולה, רק אחרי שראינו שאצל "המצליחנים" זה עובד....

אז מהו אופן הפעולה הנדרש מאתנו בעקבות האמור עד כה ? אם כן, כאשר נערוך את המאזן האישי שלנו - ואין זה משנה כלל אם אני צעיר בתחילת הדרך, מנהל שכיר בכיר או בעל עסקים מבוסס - אנו נגלה כי מרבית נכסינו האמיתיים, אלו הלוקחים אותנו קדימה, הם נכסים בלתי מוחשיים וסמויים מהעין, בדיוק כמו אצל חברות הטכנולוגיה המצליחות.

אולם, בעוד את נכסינו המוחשיים אנו מנהלים בתשומת לב רבה, את נכסינו הבלתי מוחשיים והסמויים מן העין, הנכסים החשובים באמת, לא רק שאיננו מנהלים אלא לעיתים קרובות אנו אפילו לא זוכרים וזאת משום שהם אינם קלים לזיהוי ומדידה מחד ומשום שהם אינם בתודעה ובעמודת הנכסים הקלאסית שלימדו אותנו בבית הספר למנהל עסקים מאידך.

וכך נוצר אחד האבסורדים הגדולים ביותר שמוביל אנשים לחיי בינוניות וכישלון – מיקוד במקום הלא נכון. זכרו מהם הנכסים האמיתיים שלכם ואל תתנו לעובדה הטכנית שהם לא נראים לעין ולא ניתנים למגע ומישוש, להוביל אתכם שולל. ערכו את המאזן האמיתי שלכם, כאשר עקרון היסוד של האפקטיביות מול עינינו כל הזמן : כדי להצליח בכל תחום, יש להבחין תחילה בין הסיבות לבין התוצאות.

אל תשכחו לעולם שכל הכסף והנכסים המוחשיים האחרים שבעולם, כולם נוצרים מתוך הנכסים הבלתי מוחשיים והסמויים מן העין, מתוך העולם הפנימי, עולם הרצונות, החלומות והיכולות, המוטיבציה והנחישות שאותם לא תמצאו בשום מאזן חשבונאי.

התמקדו בפיתוח הנכס האמיתי שלכם – עולמכם המנטאלי - וחירותכם האישית והכלכלית כבר תגיע, כמו מעצמה, כמו תוצאה ישירה ובלתי נמנעת של המיקוד בדרך הנכונה. אינכם צריכים להאמין לי שזו הדרך, פשוט הביטו במייסדי גוגל ומיקרוסופט.

אם זה עבד עבורם והובילם אל החירות במהירות ובעוצמה כאלו, למה שלא נלך בעקבותיהם במקום לצעוד "ארבעים שנה" במדבר הפרטי שלנו ?

הכותב, יוסי קריכלי, הוא מרצה במכללת cash flow ומעביר הקורס "הדרך אל האושר"