אתמול חל יום הולדתה של איין ראנד. לפני 107 שנה, בפטרסבורג אשר ברוסיה נולדה אליסה רוזנבאום אשר ספריה מניעים מהפכה מתמשכת שהחלה עם הפריצה הראשונה שונה לתודעת הקהל עם ספריה "כמעיין המתגבר" ו-"מרד הנפילים". ספרה הסמי-אוטוביוגרפי "אנו החיים" (1936) היה הראשון שגם הפך לסרט באיטליה שתחת שלטון מוסוליני בתחילת שנות ה-40 וגרם להמונים לנהור לקולנוע לאחר שגילו כי הוא צינור החמצן האחרון שנותר לחלום החירות אותו חלמו רבים. כך עד שנאסר להקרנה
יצירתה הספרותית השנייה "המנון" (1937) לוותה על ידי "כמעיין המתגבר" (1943) אשר בויים על ידי הבמאי המצויין איליה קזאן לסרט בשנת 1949 וזכה להצלחה רבה. ספרה המונומנטלי המסכם, "מרד הנפילים", טרם מצא את הענק הקולנועי שיפיקו באופן ראוי. כמו כן כתבה ראנד מחזות וכתיבה הגותית ופובליציסטית רבה שראתה אור ב"מכתבה של איין ראנד" וב"האובייקטיביסט" ובטורים בעיתונות, בהרצאות ועוד.
ספריה נמכרו ביותר מ-30 מיליון עותקים כאשר בשלוש השנים האחרונות בלבד נמכרו עותקי מרד הנפילים ביותר ממיליון עותקים.
בטור שכותרתו "יום הולדת שמח, איין ראנד - מדוע את עדיין כל כך לא מובנת?" באתר "פוקס ניוז" כתב אתמול דון ווטקינס ממכון איין ראנד כי ראנד השפיעה על מיליוני אנשים באופן אישי, אך הוויכוח על מידת השפעתה הפוליטית עדיין ניטש.
ראנד נלמדת בדרך כלל כפילוסופית פוליטית, כותב ווטקינס, אך הדרך שבה ראתה ראנד את פועלה הייתה כפי שהעידה על עצמה "אני קודם כל היוצרת של קוד מוסרי", בעוד הקודים המוסריים המקובלים רוממו את קידוש ההקרבה והשירות לאחרים המוסר של ראנד רומם את תפישת האדם "כיצור גיבורי אשר אושרו הינו המטרה המוסרית של חייו, הישגיים היצרניים הינם מעלתו, ושכלו הוא המוחלט היחיד שלו".
זאת הפילוסופיה שהניעה את המגלים והממציאים הגדולים אשר הניעו קודם כל את עצמם ובעקבות הצלחתם את המין האנושי לפסגות נשגבות. את הרוח הזאת זיקקה ראנד ויצקה לדמויות הגיבורים של ספריה, הווארד רוארק, האדריכל פורץ הדרך, האנק רירדן התעשיין, ג'ון גאלט, הממציא הגאון ובמגוון דמויות רבות אחרות, מן העובדים הזוטרים ו"הפשוטים" ביותר ועד לפורצי הדרך הגאונים אשר אימצו את קוד הערכים של האגואיזם הרציונלי.
זאת גם הפילוסופיה שעמדה ביסוד הזעקה של פרשן הטלויזיה ריק סנטלי שזעק בשידור: "זאת אמריקה! כמה מכם רוצים לשלם עבור המשכנתא של השכן שלכם המחזיק חדר אמבטיה נוסף ואינו מסוגל לשלם את חשבונותיו?!" והמשיך במה שנרשם כקריאה הפומבית הראשונה שהכריזה על השקת תנועת מסיבות התה באמריקה. "אנו חושבים על ארגון מסיבת תה בשיקגו.... אחרי הכל אני איין ראנדיסטי"... קרא ופתח את הדלת לתנועה המשמעותית ביותר הנאבקת לשינוי פניה של אמריקה והשבת ערכי זכויות האדם לחיים ולרכוש על מכונם.
בישראל בה נמשכת האידיאליזציה הרומנטית של מוסר ההקרבה אנו ממשיכים לשלם מחירים כבדים בביטחון וחיים בכל האמור במדיניות החוץ ובאיכות החיים וביוקר המחייה בכל האמור במדיניות פנים והכלכלה.
המסע של מהפכני המחאה החברתית המהלל את התערבות המדינה ומבטל את זכויות הפרט והשוק החופשי תוך וויתור על האחריות האישית, ההתמודדות וההצלחה מצא גם כאן את רעיונותיה של איין ראנד כסכר העומד בפרץ. כך גם נוצרה הברית ולחיצת היד משני צידי האוקיינוס של אוהבי החירות, בין תנועת החופש הישראלית, הרי היא "התנועה הליברלית החדשה" ובין אנשי ארגון "פרידום-וורקס" המובילים את תנועת מסיבות התה בארה"ב.
אם ננסה לאמוד את השפעתה של איין ראנד על הפוליטיקה בארה"ב ובישראל הרי שגם תנועת מסיבות התה וגם התנועה הליברלית החדשה בישראל מעידות כי התנועה הפוליטית מתרחשת.
השאלה עד כמה תוכל תנועה זאת ליצור רנסנס של חירות אישית ושוק חופשי נותרה פתוחה. לכל אחד מכם הקוראים יש את היכולת לענות את התשובה תוך שהוא מעצב את המציאות בבחירותיו ופעולותיו.
זאת היא ההדגמה הטובה ביותר של מוסר רציונלי ואגואיסטי בפעולה המביא ברכה לפועלו ולאדם באשר הוא.
הכותב הוא בועז ארד מ"אנכי - הבחירה הרציונלית", תלמידי הפילוסופיה של איין ראנד בישראל