משרד התחבורה, עיריית ירושלים וצוות תוכנית אב לתחבורה השלימו את ההיערכות להפעלה, החל מה-13 בינואר 2012, של "פעימת דרום מערב"- בה יופעל מערך משולב של הרכבת הקלה ו- 22 האוטובוסים המזינים והישירים מכל השכונות- מקרית מנחם ועד לקריית משה ובאיזור קטמון- גוננים

כלים

עפ"י הנחיות שר התחבורה והבטיחות בדרכים, מר ישראל כץ, הפעימה תצא לדרך לאחר שמומחי משרדו יוודאו כי סיטיפס הצליחה לעמוד בתקני הבטיחות, ברמת שירות איתנה ובתדירות של כל- 9 ד' לרכבת הקלה.

יצויין כי במהלך השבועות האחרונים פעלו נמרצות עובדי סיטי פס וכן מהנדסי צוות תוכנית אב לתחבורה, המפקחים על החברה, כדי להשלים את מערכות הבטיחות ולהתגבר על תקלות טכניות שנתגלו. כמו כן נעשה מאמץ על כדי להתקין בתוואי רמזורים נוספים, המעניקים עדיפות אוטומטית לרכבת הקלה, והתקווה היא שעד ה- 13 בינואר יפעלו כ- 45 רמזורים אוטומטיים, מתוך ה- 60 המתוכננים בתוואי, ואלה ישפרו עוד יותר את תדירות הנסיעות ואת רציפות השירות.

כאמור, עם ביצוע פעימת דרום מערב ישודרגו וישופרו מסלוליהם של 22 קווי האוטובוסים המשרתים את הנוסעים ב-17 שכונות - מקרית מנחם ועד לקרית משה. חלק מהקווים יהפכו לשכונתיים ומזינים ויסיעו את הנוסעים בין השכונות ואתם ניתן יהיה להגיע לרכבת הקלה ולקווים המהירים. חלק מהקווים יקוצרו, תדירותם תתוגבר והם יספקו גישה לתחנות הרכבת הקלה בציר הרצל. בנוסף קווים אלו יציעו שירות יעיל וממוקד יותר ליעדים ציבוריים מבוקשים בתוך השכונות, כגון מרפאות, בתי ספר, מרכזי קניות ועוד.

הודות למעבר החופשי בין קווים בתוך 90 דקות ומחיר הנסיעה האחיד בעיר, עליו הורה שר התחבורה, מר ישראל כץ, הנסיעה בתחבורה הציבורית בעיר תהפוך קלה, יעילה ומשתלמת ביותר.

"אני שמח שלאחר שנים של עבודה מאומצת ירושלים עוברת ליישום מערך התנועה הגדול שנבנה בעיר", אמר השר כץ. "כיום הרכבת הקלה נוסעת היטב, רוב הקווים המהירים פועלים, חניוני "חנה וסע" נפתחו לציבור, תחנות חדישות ושלטי מידע אלקטרוניים מוצבים בימים אלו בתוואי הקווים המהירים, מוקד המידע פעיל, אתר האינטרנט החדש הושלם וכל שנותר כעת הוא לחבר את חלקי הפאזל לתמונה חכמה ומשולבת.

יצויין כי מהלך כזה של שינוי קווים, תחנות ואף מספרי קווים, הינו משמעותי בחיי השיגרה של הנוסעים וההסתגלות אורכת זמן אך שינויים כאלו כבר בוצע בעבר בירושלים, לרגל עבודות ההקמה של הרכבת הקלה. באירופה למשל, אורך שינוי כזה כשישה חודשים עד אשר הנוסעים לומדים את הקווים ואת הצירופים היעילים מהיעד אל המוצא. אולם בירושלים שינוי זה מלווה בשיפורים משמעותיים, הודות לרכבת הקלה החדשנית, 6 הקווים המהירים הנוסעים במת"צ בלעדי, קוי שירות חדשים, תחנות חדישות ומעל לכל מידע אלקטרוני, מעודכן וזמין, בתחנות, באינטרנט, ובקרוב מאוד גם במכשירי טלפון חכמים.

סוף-סוף: הקלה באגריפס

יתרון נוסף של פעימת דרום מערב הוא דילול ניכר של מספר האוטובוסים העוברים ברח' אגריפס הפקוק. למעשה, מספר האוטובוסים יפחת בשלב זה ב-20%, כלומר בכ-400 נסיעות ביום (!) ובעתיד יוסטו מן הרחוב קווים נוספים והמצב יוסיף להשתפר.

ירושלים עוברת לקווים שלובים

השירות ישתפר גם הודות למעבר לנסיעה בשיטת הקווים השלובים- יציאה בקווים שכונתיים/ מזינים - מעבר לקווים ישירים- רכבת או אוטובוס מהיר ואם יש צורך למעבר נוסף בדרך אל היעד. יתכן ובתחילה לחלק מהנוסעים המעברים יהיו לא נוחים, אך בגדול המעברים חוסכים בזמן שהיה הולך לאיבוד ב"קווי הספגטי" האינסופיים שנסעו בעיר מאז ימי המנדט הבריטי. כך נוסעים היות בכל העולם- עוברים מרכבת/ מטרו לאוטובוס ושוב לרכבת וכו'. התוצאה בעוד מספר חודשים תהיה – יותר יעילות, וברוב המקרים יותר מהירות, והכל באותו כרטיס נסיעה. בדרך זו ניתן יהיה גם לפרוש את השינוי הגדול במערך התנועה החדש בירושלים ולבצעו בהדרגתיות, בשיטת הפעימות, כפי שבוצע עד היום בשנות ההקמה.

"עבודת התכנון של כל מערך הקווים בירושלים, שנמשכה כ-5 שנים, מגיעה כעת לביצוע", אמר אלכס לנגר, מנכ"ל משרד התחבורה. "בחודשים הקרובים ישודרגו ויתואמו בשתי פעימות 42 קווים בעיר. יופעלו כל 6 הקווים המהירים, וכמובן הרכבת הקלה", הוסיף. "מדובר במהלך חשוב מאוד לעיר ירושלים ולמטרופולין ואנו נבצע אותו בהדרגה, תוך מתן דגש על הכנת הציבור והדרכתו לקראת השינוי".

מנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה נדב מרוז מסר כי עפ"י הנחיית השר כץ וראש העיר, התושבים הוצבו במרכז ההחלטות שלנו ובבחירת התוואים, ובמקרים רבים הושארו תחנות וקווים מעבר למקובל. לכן," אומר מרוז, "היישום יתבצע כך ששירות התחבורה הציבורית החדש רק ישפר את מערך התנועה. בסוף – בירושלים הכל יתחבר, הודות לשיתוף הפעולה המצוין בין משרד התחבורה והעירייה ", סיכם.

הסברה והדרכת הציבור:

לקראת הפעימה וגם לאחריה ייחשפו תושבי שכונות דרום-מערב העיר למערך הסברה מקיף על מהות השינויים הצפויים בקווי האזור, זאת גם כלימוד מהרה-ארגון שבוצע בתחבורה הציבורית באזור גוש-דן: עמדות מידע והסברה עם 650 דיילים שיוצבו בשכונות ובנק' מרכזיות בעיר, חוברות בדיוור ישיר לכל התושבים, מודעות בעיתונות המקומית, דפי מידע באוטובוסים, כרזות בתחנות האוטובוס. כל המידע יהיה זמין גם במוקד "כל קו" 8787* לתחבורה ציבורית ובאתר החדש של מערך התנועה החדש בירושלים jet.org.il.

השלב הבא: הפעלה מלאה

לאחר ביצוע "פעימת הרצל" והסתגלות הציבור והמערכת לשינוי, צפוי משרד התחבורה להשלים את יישום מערך התנועה החדש בירושלים ובכל המטרופולין, לקראת מחצית שנת 2012. מצב זה יכלול: הפעלה מלאה של כל הרכבות הקלות, שיפור תדירות הרכבת הקלה- כל 6 ד', התקנת כל הרמזורים החכמים, הפעלת כל 6 קווי האוטובוסים המהירים, ארגון יתר הקווים בעיר, עדכון המידע והתאמת כל התחנות לבעלי מוגבלויות, הצבת מפות קווים ומפות איזור בכל התחנות, וכמובן - פעילות הסברה נרחבת לציבור בכל האמצעים.

פעימת דרום מערב: מה ישתנה?

• קו 5 (רמת בית הכרם – חומת שמואל)– יפעל במסלול משופר. שירות לתחנת הרכבת הקלה "יפה נוף". שימו לב: לא יגיע לת. מרכזית.

• קו 9א' (ת. מרכזית – גבעת רם) –יפעל במסלול חדש. ייסע דרך קרית משה וקרית הממשלה.

• קו 12 (תלפיות מזרח – הדסה עין כרם)– יפעל במסלול משופר. יעבור בצומת פת בשני הכיוונים. שימו לב לשינוי המסלול באזור קניון מלחה.

• קו 13 (א.ת. תלפיות – קטמון - מרכז העיר) – יפעל במסלול חדש. שימו לב: מסלול חדש במרכז העיר, שירות חדש לא.ת. תלפיות

• 13א' (גבעת משואה – הר הרצל)– קו חדש . יסע במסלול קו 13 הישן עד לתחנת הרכבת הקלה "הר הרצל".

• קו 14 (מלחה – ת.מרכזית)– קו חדש. יסע במסלול קו 24 הישן לגבעת רם.

• קו 16 (בית וגן – הר חוצבים) מסלולו ישתנה: הנסיעה לבית וגן מעתה דרך רח' איש שלום. שאר המסלול ללא שינוי.

• קו 18 (תחנת הרכבת מלחה – ת.מרכזית). –יפעל במסלול מקוצר. לא יגיע לקרית היובל.

• קו 20 – (מסוף גבעת משואה – הר הרצל)- יפעל במסלול מקוצר עד לתחנת הרכבת הקלה "הר הרצל"

• קו 21 (רמת שרת – א.ת. תלפיות) – מסלולו ישתנה; הנסיעה לכיוון רמת שרת דרך רח' איש שלום, בשני הכיוונים יעבור בתחנת הרכבת הקלה "יפה נוף". שאר המסלול ללא שינוי

• קו 23 (התיכון למדעים ולאמנויות – הר הרצל) - יפעל במסלול מקוצר עד לתחנת הרכבת הקלה "הר הרצל"

• קו 24 (שטרן – הר הרצל) – קו חדש במסלול קו 18 הישן עד לתחנת הרכבת הקלה "הר הרצל".

• קו 24א' (ת. הרכבת מלחה – שטרן – הר הרצל)– יפעל במסלול מקוצר ממלחה עד תחנת הרכבת הקלה "הר הרצל". לא יגיע לפת ולגבעת רם.

• קו 26 (מסוף שטרן – הר הרצל) – יפעל במסלול חדש ממסוף שטרן עד לתחנת הרכבת הקלה "הר הרצל" דרך רמת דניה.

• קווים 27 ו-27א' (הדסה עין כרם / אבן ספיר – הר הרצל)– יפעלו במסלול מקוצר לתחנת הרכבת הקלה "הר הרצל"

• קו 28 (רח' שחראי – שכונת עין כרם) – יפעל במסלול משופר. יספק שירות לתחנת הרכבת הקלה "יפה נוף".

• קו 29 ישנה את מספרו ל- 54, המסלול לא משתנה

• קו 33 (גילה – הר נוף) יפעל במסלול משופר.. הנסיעה דרך רח' איש שלום. שירות לתחנת הרכבת הקלה "יפה נוף"

• קווים 39 ו-39א' (בית וגן – הר חוצבים) יפעל במסלול משופר. יספק שירות לתחנת הרכבת הקלה "יפה נוף".

• קו 40 – ישנה את מספרו ל-36, המסלול לא משתנה

• קו 49א' – ישנה את מספרו ל-59, המסלול לא משתנה

• קו 50 (סובב בית הכרם)– יפעל במסלול חדש, קו שכונתי סיבובי בבית הכרם

• קו 69- (הר הצופים – ת. מרכזית - גבעת רם) קו חדש. שירות לתחנת הרכבת הקלה "גבעת התחמושת".

• קו 150 (עמינדב – אורה – הר הרצל) ויסיים יפעל במסלול מקוצר עד תחנת הרכבת הקלה "הר הרצל".