ככל שהופעתם החיצונית של פוליטיקאים נאה יותר, תדירות הסיקור התקשורתי שלהם בטלוויזיה תעלה, כך עולה ממחקר חדש שנערך בחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה ופורסם בכתב העת The International Journal of press/politics. "מחקרים קודמים הראו כי בני אדם באופן כללי נוטים להעדיף את חברתם של אנשים בעלי הופעה חיצונית נאה ואף להעריך אותם כראויים יותר. מהמחקר שלנו עולה שכנראה גם עיתונאים מתנהגים כמו יתר בני האדם", ציינו החוקרים

כלים

במחקר, אותו ערכו ד"ר יריב צפתי, דנה מרקוביץ'-אלפסי וד"ר ישראל ויסמל-מנור, ומבוסס על עבודת התיזה שכתבה מרקוביץ'-אלפסי, נבדק הקשר בין מראה חיצוני של פוליטיקאים וסיקור תקשורתי בערוצי הטלוויזיה 1,2 ו-10. לשם כך נבדק הסיקור התקשורתי בערוצים אלה של כלל חברי הכנסת ה-16 כשאת המראה החיצוני של חברי וחברות הכנסת דירגו סטודנטים הולנדים, במטרה למנוע הטיה על פי העדפה פוליטית או כל מאפייני רקע אחרים, זאת על פי התמונות הרשמיות מאתר הכנסת. כדי לבדוק שאכן למראה החיצוני יש השפעה אמיתית על הסיקור וההבדל הוא לא תוצאה של הבדלים אחרים בין אנשים אטרקטיביים יותר ופחות נבדקו מאפייני בקרה נוספים כגון גיל, מגדר, וותק פוליטי, מעמד פוליטי ועוד, זאת

כאמור, לאחר שליטה בכל משתני הבקרה נמצא כי פוליטיקאים נאים יותר יסוקרו יותר מפוליטיקאים נאים פחות ופוליטיקאיות נאות יותר יסוקרו יותר מפוליטיקאיות נאות פחות, כאשר להופעה חיצונית יש השפעה חזקה יותר על רמת סיקורן של נשים לעומת גברים. עם זאת, למרות שהפוליטיקאיות קיבלו ציונים גבוהים יותר עבור הופעתן, הסיקור התקשורתי שלהן היה נמוך באופן מובהק מזה של גברים. גם חברי כנסת צעירים זכו לציונים גבוהים יותר עבור הופעתם, אולם הסיקור התקשורתי שלהם היה נמוך יותר.

"מכיוון שגם בפוליטיקה יש כאלה שאוהבים ומחפשים יותר את התקשורת לעומת אחרים שהם יותר נחבאים, היה חשוב לנו לבדוק האם מוטיבציה ומאמץ תקשורתי הם אלה שלמעשה קובעים את רמת הסיקור. אולם התברר כי הם אינם גורם מתווך של הופעה חיצונית, כך שלהופעה חיצונית יש השפעה בלי קשר לתכונות אלה", ציינו החוקרים.

מה עוד משפיע על הסיקור התקשורתי? הוותק הפוליטי והמעמד הפוליטי משפיעים לטובה על הסיקור. הדרגה הצבאית היא מנבא חשוב גם כן: ככל הנראה בשל הבולטות הגבוהה של הנושא הבטחוני על סדר היום של התקשורת הישראלי ככל שהפוליטיקאים מילאו בעבר תפקיד בכיר יותר בצבא כך הם זוכים לסיקור רב יותר בתקשורת בהווה.

"כיום אנשי יחסי ציבור וקמפיינרים, כמו גם הפוליטיקאים עצמם, יודעים שיש חשיבות רבה למיומנויות תקשורתיות. המחקר שלנו מראה שכיום גם מודעות להופעה החיצונית חייבת להיות חלק מהמיומנויות התקשורתיות, כי מסתבר שהיא עשויה להגדיל את ההצלחה התקשורתית של הפוליטיקאי", סיכמו החוקרים.

עדכונים אחרונים

ספט 29, 2024

שילוב בין יזמות לטכנולוגיה: הכשרה אקדמית שיכולה לעזור לכם להקים סטארט אפ

העולם המודרני רווי חדשנות טכנולוגית, וסטארט-אפים טכנולוגיים ממשיכים להוביל את השינוי…
ספט 26, 2024

הצעד הראשון לקראת תואר באמנות: חושפים את התוכנית ללימודים בבית ברל

תואר ראשון באמנות: הדלת לעולם של יצירה עולם האמנות הוא עולם של אינסוף אפשרויות. תואר…
אוג 22, 2024

ניהול סטארט-אפ נכון: טיפים שכל יזם מתחיל צריך להכיר

הקמת סטארט-אפ היא תהליך מאתגר ומרגש המצריך ידע, יצירתיות ויכולת ניהול גבוהה. הצלחת…
יול 31, 2024

קשיים ואתגרים באקדמיה: הסוד טמון בתכנון ואסטרטגיה

לימודים אקדמיים הם תקופה מאתגרת ומלאת לחץ עבור סטודנטים רבים. ההתמודדות עם הקשיים…
ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…