רכבת ישראל סיימה את כרייתן של צמד המנהרות הראשונות בפרויקט קו הרכבת המהיר מירושלים לתל אביב. מדובר בצמד מנהרות באורך של 1,250 מטר כל אחת, המחברות בין שער הגיא ועד לנחל יתלה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ ערך סיור בתוואי קו הרכבת המהיר לירושלים וביקר בין השאר במנהרות שחפירתן הסתיימה. המנהרות נכרו במגוון שיטות כרייה שטרם בוצעו כמותן בישראל ומעטים בוצעו בעולם כולו.
עם כניסתו לתפקיד, הורה שר התחבורה לפעול מיידית לקידום פרויקט קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב, זאת לאחר ארבע שנים בהן היה הפרויקט תקוע. "פתרנו את בעיית איכות הסביבה ואת שאר האתגרים התכנוניים בפרויקט, וכיום, העבודות להקמת מסילת הרכבת המהירה לירושלים נמצאות בעיצומן", אמר כץ.
השר כץ הוסיף כי הקמת קו רכבת מהיר לירושלים היא משימה לאומית ראשונה במעלה ובכוונתו לוודא באופן אישי כי העבודות תתבצענה במהירות, במטרה לחבר את בירת ישראל ברכבת לתל אביב ולשאר חלקי הארץ. "מדובר באחד הפרויקטים המרכזיים והחשובים בתחום התשתיות בישראל, שיחזק את התשתית התחבורתית והתעשייתית של ירושלים וישדרג בצורה משמעותית את הנגישות אל עיר הבירה וממנה".
הפרויקט כולל חמש מנהרות שאורכן הכולל הוא כ-22 קילומטרים וכן 10 גשרים באורך כולל של כשבעה קילומטרים. יצוין כי פרט לקטע הראשון של הפרויקט, כל תוואי המסילה עובר דרך מנהרות או גשרים. בתוואי הסמוך לירושלים תעבור המסילה כ-80 מטר מתחת לאדמה, עד לכניסתה לתחנת "האומה".
בעוד כחודשיים תחל כריית זוג המנהרות הארוכות ביותר בישראל בין נחל יתלה שבקרבת שער הגיא ועד למבשרת ציון. צמד המנהרות, שאורכן כ-11.5 קילומטרים כל אחת, יכרו באמצעות שתי מכונות כרייה גדולות (TBM), מתוך שלוש מכונות שיובאו לארץ במיוחד מגרמניה.
שתי מכונות ראשונות הגיעו ארצה בימים אלה והרכבתן תחל בימים הקרובים. אורך כל מכונה הוא כ-200 מטר וקוטרה מגיע ל-10 מטרים. שתי המכונות הראשונות שונעו מנמל אשדוד באמצעות 60 מובילים. משקל כל מכונת קידוח מגיע ל-1,500 טון. הקידוח אמור להתבצע כאשר המכונה נוסעת על מסילה מיוחדת שהורכבה לצורך כך.
לכל מכונת כרייה צמוד מסוע המפנה את העפר המוצע מתוך המנהרה אחורה. רכבות עבודה קטנות מעמיסות את כל הציוד והחומר הנדרש לדיפון במנהרה ומובילות אותו עד למקום הנדרש. המכונה גם מרכיבה באמצעות מערכת רובוטית הידראולית את הדיפון הסופי של המנהרה.
בנוסף לכך, הסתיימה כריית הפיר הראשי והמערכת התת-קרקעית של תחנת הרכבת החדשה בבנייני האומה, בעומק של 80 מטר מתחת לאדמה. הנוסעים יעלו לתחנת האומה שבמתחם בנייני האומה, באמצעות שלוש מעליות גדולות ודרגנועים, שיובילו אותם בתוך מספר שניות אל המפלסים העליונים של התחנה. כל מעלית יכולה להסיע 33 נוסעים.
פרויקט הרכבת בין תל אביב לירושלים, שעלותו נאמדת בכשבעה מיליארד שקלים, כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 56 קילומטר, העוברת דרך נתב"ג ומודיעין ותגיע עד הכניסה לירושלים, סמוך לבנייני האומה.
זמן הנסיעה מתל אביב יעמוד על 28 דקות בלבד. בשנה הראשונה לפעילותה, תפעיל הרכבת בין תל אביב לירושלים שלוש רכבות בשעה לכל כיוון, בשעות השיא, ותבצע כארבע מיליון נסיעות בשנה. הנסיעה הראשונה של הרכבת המהירה אמורה להיחנך בשנת 2017.
שר התחבורה ציין כי עבודות קו הרכבת המהיר לירושלים הינן חלק מפרויקט "נתיבי ישראל". "החזון שלי הוא לראות בעוד מספר שנים רשת כבישים מהירים ומסילות רכבת לנוסעים ומטענים, שחוצה את הארץ מקרית שמונה ועד אילת, לאורכה ולרוחבה", הוסיף כץ.