AJAMI +, Ariela Shavid

أريئي ّ لا شفيد , +عجمي‎‎

בית האמנים ע"ש זריצקי, תל אביב, 4.8.12 - 12.7.12

פתיחה חגיגית, יום ה', 12.7.2012, בשעה 19:30

תערוכתה של האמנית אריאלה שביד "עג'מי +" תוצג בבית האמנים ע"ש זריצקי, בתל- אביב בין התאריכים ה-12.7.2012 ל-4.8.2012.

ביסוד תערוכתה של שביד עומדים שני נושאים מרכזיים, האחד: חפצים ופסולת בניין שאספה על חוף הים ביפו, בקרבת ביתה, אותם צילמה בסטודיו שלה על רקע קטיפה שחורה והשני: חפצים נטושים שהותירו מאחוריהם ערביי יפו, שנמלטו מבתיהם ב-1948. חפצים אלו אספה שביד מבתיהם של תושבים המתגוררים ביפו וצילמה אותם על רקע בד אדום.

בתערוכה יוצגו 11 צילומים בגדלים של 100x70 ס"מ ו-2 צילומים בגודל 100x140 ס"מ.

אוצר התערוכה: צבי טריגר

  

מה מסתתר מאחורי המושג "רכוש נטוש"? איזו היסטוריה אישית ופוליטית חבויה בתוך גרוטאות שנזרקו?

ולאן נעלמים כלי הבית שלנו אחרי שאנחנו מפסיקים להשתמש בהם?

האמנית אריאלה שביד אספה במשך שנים חפצים שמצאו את דרכם ל"הר הזבל" של יפו, ובסדרה של צילומי סטודיו מוקפדים ומהודרים

היא חוקרת באמצעות אובייקטים אלה את העבר המסוכסך של יפו.

התערוכה "עג'מי+" משיבה לחפצים הנטושים את הדרת הכבוד שנגזלה מהם ומעלה באוב את רקמת החיים העדינה של המשפחות היהודיות

והערביות שחיו ביפו בעבר.

אריאלה שביד מתגוררת ביפו כ-40 שנה. דרך דיאלוג צילומי אותו היא מנהלת עם חפצים שהושלכו ל"הר הזבל" ביפו ועם פסולת בניין וחפצים שננטשו ע"י ערביי יפו שנמלטו מבתיהם ב-1948 היא תרה בין שכבות הזמן אחר הקשר בין החפץ לאדם, חוקרת אחר זהות המקום וגבולותיו.

מתוך קטלוג התערוכה "עג'מי +", כותבת אריאלה שביד:

"..מספר שנים אחרי שעברנו לגור ברחוב הדולפין התחילו להגיע המשאיות. הן היו גדושות

בפסולת בניין ורוקנו את תכולתן בחלק הרדוד של חוף הים שבו היינו שוחים. לאט, לאט

מילאו את הים. הים התרחק מן הבתים, לשחות אי אפשר היה. פתאום. אולי בעצם לא כל־כך פתאום נהיה הר. קראנו לו הר הזבל. ואז, אחרי שלושים שנים של הצטברות, החלו לנסוע משאיות בכיוון הפוך לאלו שבאו בשנות השמונים. גם הן היו גדושות גרוטאות, אלא שהן נשאו אותן לכיוון הפוך. הסתבר שהעירייה שמעה לתחינות התושבים ואחרי עשורים רבים של מפגשים, סיורים וועדות הוחלט להפוך את המזבלה לפארק ולחוף רחצה. כשנתיים העפילו

המשאיות מצד הפארק, לפארק מצדו השני, לגבעת יפו, למזבלה אחרת כנראה. האדמה הלכה ונחשפה, חפצים שהיו תחובים ומהודקים מתחת לרגלינו נתגלו לאוויר העולם, והחלו לקיים דיאלוג עם מי שהבחינו שמבחין בהם".... "הדחפורים התחילו להפוך את הר הזבל לגן פורח, ואני התפעמתי אבל גם הרגשתי דחף לקחת חלק משאריות העבר העלובות ולהעניק להן הדרת כבוד אחרונה. כך נולדה התערוכה הזו. המסע בעקבות הגרוטאות שבהר הזבל הדגיש לי גם את העובדה שאי אפשר לגור ביפו ולא להתייחס להיותה עיר ערבית"....

"העבודה הפגישה אותי למעשה עם משפחות יהודיות וערביות שגרו ביפו למעלה ממאה

שנים. למדתי לזהות חפצים שננטשו בעקבות מלחמת העצמאות. גיליתי שכשמתבוננים

בחפצים ניתן להסיק שהמשפחות הערביות שגרו כאן עזבו בבת אחת. בחרתי לצלם חפצים

יומיומיים, לאו דווקא את האקזוטיים. ביניהם פיילה ששימשה לכביסה ולרחיצת תינוקות,

פתיליות, אוסף בולים של ילד, וכברת אלומיניום פשוטה. לא התאפקתי מלצלם מכתש

נחושת שננטש על ידי בעליו הערבים. מכתש כזה היה לאביזר קישוטי בהרבה בתים יהודים בישראל ".

AJAMI +, Ariela Shavid

"כשהייתי בשלבי סיום של העבודה על התערוכה הבנתי משהו. בתור ילדה שמעתי פעמים רבות את המושג "רכוש נטוש". צירוף המילים הזה היה באוויר. אבל רק היום אני מרגישה לראשונה שאני מבינה את משמעותן ומה עומד מאחוריהן".

מתוך קטלוג התערוכה, כותב צבי טריגר:

"יש בערים פינות כאלה, מכוערות בצורה כל־כך מטופשת, שכמעט תמיד אתה שם לבדך",

כתב סלין ב"מסע אל קצה הלילה"; הר הזבל לשעבר, "מדרון יפו" בשמו החדש, היה כנראה

אחת מהפינות האלה: מכוער ומשרה בדידות. ה"מדרון" הזה שהיום הוא פארק, ויש כאלה

שהוא משרה עליהם בדידות לא פחות מאשר הפינות המכוערות של סלין, התחיל את חייו

כמזבלה של פסולת בניין. הוא זה שנתן לאריאלה שביד את הדברים והיא זו שהוציאה אותם

מהקשרם האשפתי והעמידה אותם לפני מצלמתה, לצילומי דיוקנאות חגיגיים ואפלים".

אריאלה שביד

אריאלה שביד היא אמנית ותיקה בשדה האמנות הישראלי ותושבת יפו מזה שנים רבות. שביד זכתה להכרה, כבר בראשית דרכה, הן כצלמת אופנה והן בזכות צילומי הדיוקנאות שלה, בהם תיעדה אמנים ישראלים מרכזיים (כמו יוסף זריצקי, אריה ארוך, לאה ניקל ואחרים).

במשך השנים הוצגו דיוקנאות אלה פעמים רבות במגוון הקשרים והם ממשיכים להופיע עד היום בקטלוגים שונים לאמנות ובעיתונות. בשנות ה-90, אחרי שהשלימה מסלול הדרכה במכון אדלר, בחרה שביד להעמיק את התפתחותה גם בכיוון הפסיכולוגי-חברתי, כיוון שהייתה לו, בדיעבד, השפעה מכרעת על האמנות שלה. לכן רכשה תואר בעבודה סוציאלית ואף עבדה בתחום. השילוב בין התחומים היצירה האמנותית בצד העצמת המודעות החברתית הניב מספר פרויקטים קהילתיים מרגשים, ביניהם סדנאות צילום משותפות לילדים מבתי ספר דתיים וחילוניים; סדנת צילום משותפת לנשים עולות חדשות וילידות הארץ; ופרויקט צילום למשפחות עם ילדים בסיכון. גולת הכותרת של אותה תקופה, בה התגבשה זהותה האמנותית-אתית של שביד, הייתה תערוכת היחיד שלה במוזיאון ישראל 'היופי הוא הבטחה לאושר' (1996).

עבודתה של אריאלה שביד אינה מקובעת בטכניקה אחת ובאופן ביטוי אחיד. היא נועזת בגישתה ומתנסה באופני ביטוי שונים. בתערוכתה 'מכתב למערכת' עיבדה צילומי עיתונות עם דיוקנאות עצמיים לכדי אמירה פוליטית נוקבת. בתערוכתה 'האדום האדום' (בשיתוף עם האמנית ריבי ברגר) הציגה עבודות תלת מממדיות וסרט וידיאו.

בימים אלו היא עובדת על סדרה של צילומים עירוניים עליהם היא מציירת בצבעי אקריל ובמקביל מכינה ספר של טקסטים וצילומים אינטימיים.

באופן טבעי משקפת תערוכה זו גם את המשך חיפושה של שביד אחר ביטוי אמנותי להכרה הפוליטית-נפשית-חברתית של האמנית.

11

תערוכות יחיד

2012 יולי 2012 תערוכת יחיד "עג'מי +", בית האמנים ע"ש זריצקי בתל אביב.

2011 ספטמבר. תערוכה בשיתוף האמנית ריבי ברגר, גלריה N&N נלי אמן, תל אב "המתוקהמתוק הזה.

2007 גלריית אום אל פאחם, "מכתב למערכת".

2006 חלון אמנות נוגה היקרה, יפו, "מכתב למערכת".

1996 מוזיאון ישראל, ירושלים, "היופי הוא הבטחה לאושר".

1996 תערוכה מטעם משרד החוץ, איסטנבול, "היופי הוא הבטחה לאושר".

1996 גלריה PASSAGE DE RETS, פריז, "היופי הוא הבטחה לאושר".

מבחר תערוכות קבוצתיות

2009 תערוכה קבוצתית, בשיתוף עם ריבי ברגר, מרכז עמיעד יפו, "ליגה 2009"

2007 המוזיאון הפתוח לצילום, תל-חי, "מבעד לחפץ"

2007 גלריה מנשר, תל אביב, "מעשה מדינה"

2007 בית האמנים , תל-אביב, "גן פתוח"

2005 גלריה הסדנה לאמנות, יבנה, "קבר רחל בראי הדורות"

2004 EXIT ART GALLERY , ניו-יורק

2004 CURRENT VISIONS, ניו- יורק

INSIDE ISRAEL: CONTEMPORARY PHOTOGRAPHY" "

2000 מוזיאון העיר חיפה, "בין ההר לים"

2000-2001 בית האמנים ,תל-אביב בשיתוף עם "אמנות לעם", "חולון- בת ים"

1998 מוזיאון תל אביב לאמנות, במבט ישיר.

לתערוכה הופק קטלוג דיגיטלי צרוב על דיסק, המכיל טקסטים מאת אריאלה שביד ושני ילדיה: עמליה ועידו רוזנבלום והאוצר: צבי טריגר.

התערוכה התאפשרה אודות לסיועם של: קרן יהושע רבינוביץ' לאמנויות, תל אביב, והמחלקה לאמנויות, אגף התרבות והאמנויות, עירית תל אביב-יפו.

התערוכה "עג'מי +" תוצג בבית האמנים ע"ש זריצקי, רח' אלחריזי 9, תל אביב,

טל': 03-5246685, בין התאריכים: 12.7.12- 4.8.12

שעות הביקור:

ימים ב'-ה': 10:00-13:00, 17:00-19:00, יום ו': 10:00-13:00, שבת 11:00-14:00

  

פרטים נוספים על התערוכה ניתן למצוא באתר קריסטל אמנות ותקשורת:

http://tinyurl.com/7wzumhw

  

תערוכתו של הצייר ארז רגב 'השעיית הספק' תפתח בבית האמנים ע"ש זריצקי, בתל- אביב, ביום ה' ה-12 ביולי בשעה 19:30 ותסתיים ב 4.8.2012.

אוצר: אריה ברקוביץ'

בתערוכתו הראשונה, מאז סיים את לימודיו באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, במחלקה לאמנויות המסך (המחלקה לאנימציה) יציג רגב כ-15 עבודות, אשר צוירו בטכניקות של שמן על בד, שמן ואקריליק על עץ, רישומי עפרון על נייר ועבודה אחת אשר צוירה בדיו על עץ. בגדלים הנעים בין 190x70 ל- 12x12.

"נולדתי עם חור בלב. חור שלא ידעתי שהוא שם לפני שחשתי אותו מתמלא לראשונה. זה היה בגיל 9 כאשר אחי הגדול הכיר לי את משחק התפקידים הראשון שלי, מבוכים ודרקונים. אם מימי חשתי "אהבה ממבט ראשון" זה היה ברגע ההוא. לראשונה בחיי הצעירים הדמיונות שתמיד ממלאים את ראשי מצאו לעצמם בית אמיתי. זאת הייתה חוויה מדהימה שזיכרונה מעורר פרפרים בבטני בעודי כותב שורות אלו". כותב ארז רגב על עבודותיו.

ציוריו של ארז רגב מתקיימים במימד שבו הכול אפשרי. מימד זה נוצר בחיבור שבין המציאות אותה אנו חווים ביומיום לזו שנוצרת בדמיון. "יצורי קסם, גיבורי-על וטכנולוגיות עתידניות משקפים ומתערבבים בסביבה ובמצבים יומיומיים וחוברים יחדיו ליצירת עולם עשיר ומלא צבע. ציורי שמן ורישומים בעיפרון בסגנון ריאליזם פנטסטי פורסים עולם אישי של היוצר וחבריו". כותב אריה ברקוביץ' על עבודותיו.

בציוריו של רגב מתקיימים שני עולמות: הדמיוני והמציאותי המצליחים להתבטא במקביל באופן בו הם משלימים אחד את השני, מבלי שנוצר קונפליקט ביניהם. בבסיס הסצנות הסיפוריות, אותן מיטיב רגב לתאר במכחולו קיים הניסיון ללכוד תחושה מרוממת של אושר עילאי אשר חוות הדמויות המככבות בהן בשעה שהן שרויות במקביל לעולם המציאות גם במימד פנטסטי בו הכול אפשרי.

דמויות אלו נמצאות במצב תמידי של 'השעיית הספק'. הן אינן תוהות לגבי האמיתיות של העולם הדמיוני, אלא חוות אותו כממשי וכחלק שלם מחוויית המציאות שלהן. רגב מבטא את תחושתו הפנימית לגבי תפיסת המציאות דרך עולם דמיוני המתקיים באופן ממשי גם בראשן של הדמויות וגם בחיי היומיום שלהן. בכך הוא מעניק לצופה רשות להימצא במצב הזהה לזה בו נמצאות הדמויות - מצב של 'השעיית ספק' המפרק את חסמי המחשבה ומאפשר לכל מציאות בה תבחר להיות אמיתית. התבוננות בציוריו של רגב מאפשרת לצופה לשהות בתוך עולם דואלי בו הדמיון הוא ממשי ושווה ערך למציאות כפי שאנו מכירים וחווים אותה.

'השעיית הספק' הוא מונח מתחום הספרות והמחזאות המתייחס לנכונות הקוראים להתעלם בעת הקריאה ממידת הסבירות או ההיגיון של הנחות היסוד והפרטים שבסיפור.

בציור 'התנצחות' נראות שלוש דמויות היושבות על ספה ומשוחחות ביניהן כאשר בקדמת הציור נראה מסך טלוויזיה עליו מוקרנות אותן שלוש דמויות בשעה שהן מצויות בתוך עולם דמיוני, במהלכו של משחק תפקידים סוער. בתמונה אחרת, 'בלו-פרינט' נראות שתי דמויות משוחחות ביניהן כאשר ברקע מתקיים עולם הפנטזיה בו נראית מכונה מפלצתית, (שהיא למעשה השתקפות של דמיונם), המומחשת על הבד באופן כה מציאותי עד כי אחת הדמויות פשוט יושבת עליה, (כך בציור) על אף שהמכונה אינה קיימת ברובד המציאותי.

רגב הוא שחקן וחבר פעיל בעמותה למשחקי תפקידים, בישראל. עמותה שהחלה לפעול בישראל בראשית שנות ה-90. על קהילה זו נמנים מאות חברים.

רגב מספר כי נחשף לעולם זה לראשונה על ידי אחיו הבוגר, כאשר היה בן 9 והתאהב בתחום ממבט ראשון. בגיל 14 החל להשתתף במשחקים של 'מבוכים ודרקונים'. הוא לקח חלק בכנסים ובשאר הפעילויות של האגודה והשתלב כפעיל בעמותה למשחקי תפקידים בישראל, שהחלה לצמוח באותן שנים. מאז הפך לחבר פעיל בעמותה הוא נשאב לעולם המדע הבדיוני, הקומיקס, הפנטזיה ומשחקי התפקידים. הוא מנהל חיי חברה פעילים עם שותפיו לעולם הפנטזיה והדמיון. ביצירתו מבטא רגב את תחושות האושר והשייכות, אותן חשים אלו השרויים בעולם הדמיון במקביל לעולם המציאות.

בעולם מונה קהילת 'משחקי התפקידים' מיליונים של שחקנים פעילים ומהווה מעין תת-תרבות המתקיימת במקביל לעולם המוכר בו אנו חיים. קהילה זו החלה להיווצר בראשית שנות ה-70, כאשר משחק ה-D&D (Dungeons & Dragons) 'מבוכים ודרקונים' בגרסתו המוקדמת יצא אל העולם. רבים ממשחקי המחשב הפופולאריים כיום, כגון: World of Warcraft (WOW) ו-Skyrim עוצבו בהשראתו והוא משפיע על תחומים רבים בתרבות.

התערוכה 'השעיית הספק' תוצג בבית האמנים ע"ש זריצקי, רח' אלחריזי 9, תל אביב,

טל': 03-5246685, בין התאריכים: 12.7.12-4.8.12

שעות הביקור:

ימים ב'-ה': 10:00-13:00, 17:00-19:00

יום ו': 10:00-13:00, שבת 11:00-14:00

פרטים נוספים על התערוכה ניתן למצוא באתר של קריסטל אמנות ותקשורת בקישור המצורף:

http://tinyurl.com/7p8mjgt

IMG_4358-1_copy

 

תערוכתה של אתי לב 'מפגש בלתי צפוי' המכילה סדרת ציורי שמן מופשטים ועזי צבע של מפגשים מסתוריים במהלך יום אחד בחייה של האמנית, תוצג בגלריה משרד בתל אביב, בין התאריכים: 28.6.12-3.8.12

קרא עוד...

"המגמה החדשה שמכניסים האסטונים לעולם עיצוב התכשיטים מדהימה את העולם, זה הדבר הכי שונה ואחר שקרה בתחום בשנים האחרונות" אומר שרון קרן, ראש המחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר, שתארח את מובילי הסצינה האסטונית בעיצוב תכשיטים לתערוכה פורצת גבולות בתחום. האסטונים מציגים שילוב ייחודי בין ברזל, עץ ואבנים עם מתכות מסורתיות – "ריטואל", תכשיטים פאגניים בתערוכה חדשה וסדנת אמן בשנקר

קרא עוד...

האוניברסיטה הפתוחה מזמינה את הציבור לתערוכה: 'זיקוקי דינור פורחים בחורף', שתתקיים בתאריכים 31.7.12-30.4.12, בגלריה האוניברסיטאית בקריית האוניברסיטה הפתוחה ברעננה. היצירות בתערוכה מייצגות אינטגרציה, שיצרה האמנית בילי סטמפל, בין צורות אורגניות למופע זיקוקי הדינור בסין, אשר מהווים מחווה לחג ראש השנה הסיני, הנקרא גם פסטיבל האביב, אף שהוא נחוג בשיא החורף

קרא עוד...