המשמעות היא כי הדלקן האוניברסאלי יוכל לתפקד ככרטיס אשראי, קרי, כל צרכן יוכל לתדלק בכל מקום על פי מחיר מוסכם מראש או על פי מחיר התחנה. עקב החשש כי חברות הדלק ירוקנו את החוק מתוכנו בדרכים עקלקלות כגון: קביעת קנס מעבר גבוה מחברה לחברה, איסור בחוזה על מעבר מחברה לחברה מרגע ההתקשרות וכדומה, ועדת הכלכלה הוסיפה כי שר התשתיות יתקנן תקנות שתפקידן למנוע את עיקור החוק בנושאים הבאים:
ייאסר על חברות הדלק להתנות רכישה בתחנותיהן בקיומו של חוזה. ייאסר על חברות הדלק להכניס לחוזה סעיפים שנועדו להפחית את התחרות במשק הדלק (כמו קנסות כבדים למעבר מחברה לחברה). יוגבל סכום הכסף שהחברה מתקינת הדלקן רשאית לדרוש במעבר לחברה אחרת. יוגדר כיצד יכול הלקוח לרכוש את הדלקן האוניברסאלי מהחברה שהתקינה אותו ותוך כמה זמן וייקבע תאריך שלאחריו כל הדלקנים במשק יהיו דלקנים אוניברסאליים ולא דלקנים פרטניים של חברה מסוימת.
על פי החוק, וועדת הכלכלה תדון ותאשר את תקנות השר בתקופה שבין 3 לשישה חודשים, כלומר הצעת החוק לא פותחת פתח לעיכובים נוספים.
חה"כ שי חרמש: " סאגת הדלקנים שהחלה ב-1998 הינה דוגמא כיצד שוק שמתנהל כקרטל פועל בצורה סיסטמתית, בריונית וקיצונית כנגד האינטרס של הצרכן. חוק זה הוא רק ראשיתו של מאבק כנגד אלו שפיהם מעלה את קונספט "שוק חופשי והוגן" על נס, ובה בעת ידיהם מעמידות כל חסם אפשרי בדרך להשגת מטרה זו.
חוק הדלקנים הינו גם דוגמא כיצד אנשים ממפלגות שונות- קואליציה ואופוזיציה, יכולים לעבוד יחדיו לרווחת האזרחים, ואני רוצה לנצל הזדמנות זו להודות ליו"ר וועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, ולשר התשתיות, ח"כ עוזי לנדאו, על הירתמותם לנושא, ועל האומץ הציבורי שהפגינו".
דלקן אוניברסאלי יאפשר לחברות במגזר העסקי והציבורי לערוך מכרזים טובים יותר עבורם ולעתים קרובות יותר שכן לא תהיה עלות החלפת דלקנים בכל עת שעוברים מחברת דלק אחת לשנייה. לאחר קבלת החוק ניתן יהיה לקדם הצעת חוק (פרטית או ממשלתית) שתאפשר לקבל החזרי מס אך ורק דרך הדלקנים האוניברסאליים ובכך להפסיק את דיווחי מס כוזבים בהיקף שנתי של למעלה מ-700 מליון שקל בשנה. בדומה לכרטיסי אשראי שקיומם מאפשר לצרכן הפרטי להיות חבר מועדון בחנויות כאלו ואחרות ולקבל הנחה - כך יוכל לתפקד גם הדלקן האוניברסאלי.