דינה רצ'בסקי, הנחשבת למומחית בתחום התכנון והבניה, שעמדה במשך שנים ארוכות בראש מנהל התכנון בישראל תקפה היום בוועדה המשותפת בכנסת את חוק התכנון והבניה החדש וקראה להפריד בין תחום הרישוי והתכנון בחוק. רצ'בסקי: "מטרת החוק החדש: חיזוק שליטה של הממשלה במערכת התכנון בישראל. החוק יוביל לתוהו ובוהו במדינת ישראל. איחוד התוכניות הארציות- מה זה השטויות האלה?

כלים

התוכניות הארציות הן ברזולוציה שונה, כ"כ שונות אחת מהשניה. פתיחת תוכניות ארציות להתנגדויות יוביל לפגיעה בשטחים פתוחים, לפגיעה בחופים, לפגיעה ביערות ובשמורות טבע.

תכנון הוא לא בירוקטיה מיותרת. יש להציע כלים לחיזוק התכנון הקיים- תביאו תקציבים והתכנון יתקדם. אסור להקים כל כך הרבה וועדות עצמאית כפי שמציע החוק. התכנון הוא משולב. אסור שזה יהיה בנפרד. נושאים אלה חייבים להיות בוועדות ביחד.

אני קוראת לכם לדלג ישירות לחלק של הרישוי, ואותו יש לקדם. ואח"כ קיימו את הדיונים בנושא התכנון, ותנחו את הממשלה מה דרוש בחוק כזה: שקיפות , נציגות ציבורית, ותכנון ארצי שישמור על השטחים שנותרו. אני קוראת- אל תתנו לכנסת הי"ח להיות חתומה על הכאוס והשיתוק שמציע החוק למדינת ישראל.

לנגד עיני מנסחי החוק לא עמדו שלל ההשלכות שלו, לרבות על מהו תכנון ולמה הוא נועד. ביזור סמכויות בדרג המקומי פוגע בתכנון המחוזי, שנוגע לתחומים רבים, כמו תחבורה בינעירונית, שימור שטחים פתוחים. יש אלטרנטיבות שאינן מחייבות דיון כפול ומאפשרות לקצר את ההליכים, אולם ללא פגיעה במהות. התכנון הארצי בישראל מוערך בעולם. לפי הנוסח החדש נראה כי תפקידי המועצה הארצית מצומצמים, מייעוץ לממשלה בכל הנוגע לחוק התכנון והבנייה, לייעוץ מצומצם יותר בנושא תקנות וכד'.

במקום המבנה הקיים של מערכת התכנון מקימים 9 סוגים שונים של ועדות עצמאיות ברמה המחוזית. אין מקום לדון בתכניות בנושאי תשתיות ופרויקטים לאומיים בועדות קבינטיות מצומצמות. התכנון הוא משולב ואסור לתכנן הכל בצורה נפרדת. תכנון במהותו הוא אינטגטרטיבי ולכן צריך לדון בהן בועדות שיכולות לעסוק במכלול.

ביזור סמכויות לרשויות התכנון המקומיות הוא רעיון ראוי אולם הדרך שמוצעת אינה מתאימה. כיום על-מנת להסמיך ועדה מקומית יש צורך בהכנת תכנית מתאר. ואילו בהצעת החוק הנוכחית מתאפשר להקים ועדה בת 3 חברים, שתמליץ לשר הפנים (מהנדס, הממונה על המחוז שגם הוא ממונה על-ידי שר הפנים ונציג שר הפנים). המליצה לקדם את תכניות המתאר המקומיות ואת זה ניתן לעשות גם במערכת הנוכחית, ולתת סיוע לוגיסטי וכספי על-ידי מנהל התכנון ורק אז יהיה ניתן לבזר את הסמכויות לועדות.

תכנון אינו בירוקרטיה מיותרת ולכן אסור לחשוב עליו ככזו. אני ממליצה לכם לדלג ישר לפרק העוסק ברישוי ובנייה. ישראל נמצאת במקום ה120 מתוך 180 מדינות בתחום הרישוי. פרק ה' העוסק ברישוי הוא מקצועי ומבוסס על מסקנות ועדת זיילר. צריך לאפשר לועודת המקומיות להתחיל בהכנת מערכות המחשוב הנדרשות ושינוי ההליכים בתחום הרישוי ורק לאחר מכן לקדם אתה תכנון.

צריך לקדם שקיפות ולקדם את הדיון בועדות בהן יהיה ייצוג ציבורי משמעותי. במבנה המוצע בהצגת החוק זה לא יקרה. חוק התכנון והבנייה צריך לקדם תכנון ארצי מקצועי. צריך להפוך את מנהל התכנון כרשות עצמאית או חצי עצמאית ולהעמיד תקציבים לטובת הכנת תכניות מתאר מקומיות. אל תתנו לכנסת הי"ח (חי) למחוק את התכנון בישראל.

"איריס האן">איריס האן , נציגת מכון דש"א והחברה להגנת הטבע, החברים במטה לתכנון אחראי הפועל נגד הרפורמה לתכנון ובנייה: " חייבים לעצור את הריצה המטורפת לקידום חוק שנחשב על דעת כל המומחים למסוכן ובעייתי ביותר. ניתן לקדם את נושא הרישוי וסגירת המרפסת- ולקיים דיון מחודש ומקצועי בשינוי מערכת התכנון בישראל".