חברות האוטובוסים המזהמות ביותר בישראל לשנת 2015 הן "אגד הסעים" ו"מטרודן באר שבע", ובקרב מפעילות ציי משאיות, עיריית תל-אביב היא המזהמת ביותר - כך עולה מנתוני הפליטות של 25 ציי הרכב הגדולים בישראל, בעלי כ-100 כלי רכב ויותר לסוף שנת 2015, שמפרסם היום המשרד להגנת הסביבה.
פליטת החלקיקים הממוצעת לרכב בציים של אגד הסעים ומטרודן באר שבע (שמסיימת השנה להפעיל את קווי התחבורה ציבורית באזור באר שבע) עומדת על 0.07 גרם לקילומטר נסיעה - יותר מאשר פי 20 ביחס לחברות האוטובוסים הנקיות ביותר כגון חברת דן בצפון – מפעילת המטרונית במפרץ חיפה.
בנוסף, חברות התחבורה הציבורית הגדולות והותיקות ביותר "אגד" ו"דן", פולטות בממוצע 0.06 גרם חלקיקים לקילומטר - נתון המסמן מגמת שיפור מהשנה שעברה בה פלטו ממוצע של 0.08 גרם חלקיקים לק"מ, אך האוטובוסים שלהן עדיין מזהמים יותר מפי 3 ביחס לחברות תחבורה ציבורית מקבילות כגון מטרופולין ונתיב אקספרס (הטבלה המפורטת מצורפת).
מבין ציי המשאיות עיריית תל-אביב, המפעילה צי משאיות איסוף אשפה וכן חברת שירות לחקלאי צדוק, העוסקת בשינוע, תובלה ולוגיסטיקה - הן המזהמות ביותר.
יצוין, כי המשרד הוציא הוראה מחייבת שלפיה עד ינואר 2018 יופחת ערך היעד לפליטה ממוצעת ל-0.03 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה. על פי התקנות, ב-1.1.2016 נדרשו כלל החברות לעמוד ממוצעת פליטות של 0.03 גרם לק"מ נסיעה בלפחות 70% מצי הרכבים, ואילו חברות "אגד" ו"דן" נדרשות לעמידה בתקן ל-65% מצי הרכב.
המשרד מחייב את 29 ציי הרכב הכבד הגדולים בישראל, בעלי כ-100 כלי רכב ויותר, להפחית את זיהום האוויר באמצעות הוראות המחייבות בין היתר הפחתת פליטות חלקיקי הדיזל המסרטנים, איסור על שימוש בכלי רכב מזהמים במיוחד, רכישה הדרגתית של כלי רכב בהנעה חלופית, הכשרת נהגים לנהיגה חסכונית ואקולוגית ומתן מענה על תלונות עשן ודיווח תקופתי לציבור.
ציי רכב כבד הכוללים בעיקר כלי רכב חדשים ונקיים יחסית עומדים כבר היום ביעד הפליטה הנדרש. ציי רכב מיושנים, נדרשים להשקיע ולפעול להפחתת הזיהום על מנת לעמוד בערך היעד לפליטה וזאת ע"י הצטיידות באמצעי הנעה חלופיים כגז טבעי או הנעה חשמלית ובאמצעות התקנת מסנני חלקיקים על רכבי דיזל קיימים.
לט