האפשרות של צילום מבעד לזכוכית ובאותה הזדמנות לחשוף גם את הנשקף בה, משמשת את אבות הצילום המודרני מתחילת המאה העשרים. הראשון שהציג תערוכה בשנת 1926 בה הוצגו חלונות ראווה על תכולתם והעיר פריז משתקפת בזכוכית היה יוג'ין אטג'ה. בצילומיו החלונות היו דוממים וזאת בגלל מגבלות החשיפה האיטית. הצלם רוברט פראנק העלה בספרו המיתולוגי "האמריקאים", דמויות של נשים במזללת המבורגרים המגיבות למצלמתו בפרץ צחוק. רוברט פראנק הרבה ללכוד במצלמתו, בצילום חטף, דמויות במרחב ציבורי, הן כמתבונן מבחוץ והן בהייתו שותף לאותו חלל

כלים
הזכוכית שבינינו - תערוכת צילומים חדשה לאמנית טלי אשכול
הזכוכית שבינינו - תערוכת צילומים חדשה לאמנית טלי אשכול

הצלם אנדריי קרטאז' שבמשך שנות עבודתו כצלם עיתונות ברחבי העולם, חיפש דמויות העוסקות בקריאה. בספרו " בקריאה" מצולמות דמויות היושבות בסמוך לחלון, אותן צילם כמציץ מהרחוב.

הצייר אדגר הופר, הרבה לצייר מצבים אנושיים / חברתיים כמביט מהצד, לעיתים כנוכח במרחב הפרטי ולעיתים כמי שחודר במבטו מהחוץ למרחב הפרטי.

טלי אשכול, שספגה אמנות מגיל צעיר והקדישה שנתיים ללימודי צילום, טעונה בדימויים מתולדות האמנות והצילום ומצפייה בסרטי קולנוע אמנותי.

וכך, תוך שיטוט ברחובות ערים, היא מזהה ומקשרת דימויים מזדמנים עם דימויים אותה היא נושאת בזיכרונה, אסוציאציות המהוות תמריץ למעשה הצילום. לטלי, חובבת עיצוב, יש רגישות רבה לאסטטיקה, הבאה לביטוי בקומפוזיציות מדויקות, ורגישות רבה לאיכות האור. לכן היא מעדיפה לצלם באירופה בה האור נוהג אחרת מבארצנו שטופת השמש.

בתערוכה "הזכוכית שבינינו" טלי אשכול, צלמת מתעדת, רואה את העולם מבעד לזכוכית. היא נוהגת לצלם אנשים השקועים בעניינם מבעד לזכוכית החוצצת בינה ובין נושאי צילומה. אופי הזכוכית, החלון, לייצר מסך שקוף / אטום, התוחם טריטוריה. ההולכת ברחוב, הצלמת, נוהגת לרוב כרואה ואינה נראית, מדמיינת את הזכוכית כמראה שקופה, כזכוכית חד כיוונית.

וכך נתפשו במצלמתה של טלי, סועדים במסעדה, צוות המסעדה, עובדים במשרד, קוראים בספרייה, יושבי בית הסמוכים לחלון ומפגשים רומנטיים.

המצולמים אינם שותפים בצילום ויחסי צלם / מצולם אינם באים לידי ביטוי.

הצילומים מתמקדים בחיי היום יום שלכאורה אין בהם ייחוד, רק עינה החדה, רגישותה ויצר המציצנות תרמו לסיטואציות האינטימיות והמינוריות, כמוסיקת קאמרית בעלת אווירה מדויקת .

הזכוכית שבינינו

בית האמנים על שם זריצקי, ת"א

הפתיחה: 21 ליולי 2016.

התערוכה פתוחה מ21 ביולי ועד 13 באוגוסט 2016

אוצרת: איריס רנרט