כדי לבחון מה חושבים המורים, ערכה "אגודת ניצן">אגודת ניצן סקר בקרב מורים, בו נחשפו הבדלים במענה שנותנת המערכת, לדעת המורים, לצרכי הילדים לקויי הלמידה ביחס לכלל הילדים:
52% מהמורים סבורים כי ביה"ס עונה במידה רבה על הצרכים החברתיים של כלל הילדים. כאשר מדובר בילדים עם ליקויי הלמידה – רק 34% מהמורים סבורים כך.
44% מהמורים סבורים כי ביה"ס עונה במידה רבה לצרכים הרגשיים של כלל הילדים. כאשר מדובר בילדים עם ליקויי הלמידה – רק 31% מהמורים סבורים כך.
לשאלה: האם יש לך כמורה כלים לתת מענה לצרכים החברתיים והרגשיים? ענו רק חמישית מהמורים כי יש להם במידה רבה כלים לכך. למעלה משליש מהמורים השיבו כי חסר להם זמן, חסרות להם שעות נוספות במערכת כדי לשפר את תמיכתם בצרכים החברתיים והרגשיים של התלמידים, וכשליש מהמורים השיבו כי חסר להם ידע תיאורטי ומעשי במישור זה. הנתונים נכללים בדו"ח השנתי שמפרסמת "אגודת ניצן">אגודת ניצן , והם נאספו ע"י מכון סמית, בשיתוף ד"ר איריס קלקא.
עוד בדו"ח, נתונים מסקר נוסף, שנערך בקרב 400 הורים במדגם ארצי מייצג, ממנו עולה כי כ-35%!! מההורים (לילדים בגילאי 6 – 18), מדווחים כי ביצעו אי פעם אבחון לאיתור לקות למידה ו/או הפרעות קשב לפחות לאחד מילדיהם. לפחות 190,000 – 180,000 ילדים בגיל ביה"ס סובלים מלקויות למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז (רבות מדובר בילדים, שסובלים גם מלקויות למידה וגם מהפרעות קשב). להורים לילדים אלו, מתבררות עד מהרה ההשלכות הכלכליות של התופעה.
מהדו"ח עולה כי: ההוצאה הממוצעת של ההורים לילדים עם ליקויי למידה גבוהה מזו של ההורים לילדים ללא לקויות. כמחצית מכלל ההורים בארץ מוציאים עד 500 ₪ לחודש על פעילויות לילדים (חוגים, שיעורים פרטיים, טיפול פסיכולוגי ופעילויות שונות), וכמחצית מההורים בארץ מוציאים מעל 500 ₪ על פעילויות לילדים (מהם – 18% ציינו שההוצאה היא מעל 1,000 ₪).
לעומת זאת, על ילדים עם ליקויי למידה מוציאים יותר. מקרב ההורים, שיש להם ילד עם ליקויי למידה – 64% מוציאים מעל 500 ₪ לחודש – לעומת רק 42% שמוציאים סכום זה בקרב הורים לילדים ללא ליקויי למידה. 26% מההורים לילדים עם ליקויי למידה מוציאים מעל 1,000 ₪ בחודש על פעילויות לילדים, לעומת רק 13% להורים לילדים ללא ליקויי למידה, שמוציאים סכום זה. כדי להמחיש את הפערים, הופנתה בסקר שאלה המתייחסת לקבלת שיעורים פרטיים, מתוצאותיה עולה כי: אחוז גבוה יותר של תלמידים עם ליקויי למידה (60%!) נעזרים בשיעורים פרטיים – לעומת תלמידים ללא לקויות (48%).
מלי דנינו, מנכ"לית האגודה, אומרת: "משמעות נתונים אלה היא חד משמעית. השקעה גדולה יותר מצד ההורים בפעילויות תומכות לילדים עם לקויות למידה - לעומת יתר הילדים. "אגודת ניצן">אגודת ניצן עומדת בקשר רצוף, יומיומי עם ההורים ואנחנו מזהים תסכול רב מהמפגש שלהם עם המערכת. לא רק שהמערכת איננה מסייעת מהצד הרגשי והחברתי של הילדים, היא גם מותירה את ההורים להתמודד לבד עם הצורך לקדם ולתמוך בילדם".
נתוני הסקר מצביעים בבירור על קשיי ההורים בכל הנוגע לתמיכה בילדיהם. 57% מההורים, שביצעו אבחון לילדם חשים שאין להם כלים מתאימים לסייע. רובם גם סבורים כי בכדי לטפל בלקות למידה, או בבעיה כלשהי אצל הילד – יש לסייע גם להם. "מלי דנינו">מלי דנינו מספרת ש "אגודת ניצן">אגודת ניצן מפעילה תוכניות סיוע להורים. האגודה מפעילה קבוצות תמיכה להורים, אוניברסיטה להורים וכן תכניות לאימון הורים (כולל קבוצות מקוונות).
אלפי ילדים יעברו מחר מדלת לדלת ויבקשו להתרים 10 ₪, או יותר לרכישת מכשירי עזר לילדים חרשים ולטובת מימון אבחונים והוראה מתקנת עבור ילדים עם ליקויי למידה ממשפחות נזקקות, בעיקר באזורי קו העימות. "אגודת ניצן">אגודת ניצן , שהוקמה ע"י הורים לפני יותר מ-45 שנה, חילקה בשנה החולפת מלגות בהיקף של 2 מיליון ₪ באמצעות קרנות פרטיות ותורמים ליותר מ- 500 ילדים ממשפחות מצוקה.
כדי לתרום ל "אגודת ניצן">אגודת ניצן ניתן לשלוח ב- SMS את הספרה 10 (תרומת 10 ש"ח) לטל. 6226
ניתן לתרום גם בטלפון קווי: 03-5272270